Enligt eMarketers beräkningar minskade tidningarnas annonsintäkter i USA med 16,4 procent under 2008 till 38 miljarder USD. Och enligt prognosen kommer tappet att vara nästan lika stort i år; minus 15,8 procent. Det betyder att annonsintäkterna för tidningarna i USA beräknas landa på 31,9 miljarder dollar i år.
Och även om 2008 och 2009 är de värsta åren enligt prognosen, så kommer annonsintäkterna fortsätta minska fram till 2012. Om tre år kommer annonsintäkterna vara nere på 28,4 miljarder dollar. Det är en minskning med hela 37 procent från 2007.
Vad får eMarketers att tro att det kommer att plana ut enl grafen? Tappet 2007-2009 är betydligt större än 2009-2012, och då har vi ändå haft en högkonjunktur. Sannolikt kommer vi att befinna oss i nuvarande lågkonjunktur i ytterligare ett par år – känns inte realistiskt att annonspengarna skulle ligga så stabilt då. Tror mer på ett fortsatt rejält tapp på minst 10% årligen under de närmaste tre åren.
Vad får eMarketers att tro att det kommer att plana ut enl grafen? Tappet 2007-2009 är betydligt större än 2009-2012, och då har vi ändå haft en högkonjunktur. Sannolikt kommer vi att befinna oss i nuvarande lågkonjunktur i ytterligare ett par år – känns inte realistiskt att annonspengarna skulle ligga så stabilt då. Tror mer på ett fortsatt rejält tapp på minst 10% årligen under de närmaste tre åren.