Jag gillar ju verkligen google, det är ingen större hemlighet. Jag tycker de är tekniskt briljanta, affärsmässiga genier och att de ofta bildar PR-mässig skola. Men det gäller tyvärr inte på nationellt plan. I synnerhet inte i Sverige.

Jag har ju tidigare haft min lilla drabbning med svenska Google, runt mina skyltar. Jag tycker det är synd att man reagerar med den klassiska ryggmärgen och framstår som sorgligt old school. Annika Lidne skriver bra om det här: Google: How to kill a fan.

I veckan var det dags för nästa smäll. Presstalesperson (puh) Maria Göth framträder i radio och pratar gmail. Kort bakgrund: Ett av de tyngsta elementen i Googles affärsidé är sponsrade länkar, eller contextuella annonser som det också kallas. De bygger på att scanna innehållet och presentera relevanta, köpta annonser. Det är självklart i all sin enkelhet, men inte helt okontroversiellt. Integritetsaspekten är ofta diskuterad.

Så när P1 ringer Maria Göth och är indignerade över sponsrade länkar i gmail borde svaren komma med väl innövad säkerhet, och lätt vinna över lyssnaren på googles sida. Istället så lyckas hon först tala om för oss att om det inte passar är det bara att dra, och sedan avslutar hon med en av de längsta tystnader jag varit med om i svensk radio. Man kan bara inte låta mer skyldig än så här.

Lyssna själv här: Mejlanvändare och ansvariga
Lyssna: Lyssna på reportaget

Jag kan givetvis strunta i det här, men jag blir så ledsen. Google förtjänar bättre än så här…

(läste lite senare på idg.se att man inte ens har ordning på tekniken här i Sverige: ”Google 16 gånger bättre i Brasilien än i Sverige”. Även om jag inte sväljer Pingdoms uppgifter lika lätt som IDG så är det intressant att en sådan här uppgift inte motsägs)

Andra bloggar om: , , ,