I en artikelserie granskar lokaltidningen delar av Helsingborgs stads kommunikationsarbete. Det välkomnar jag så klart, jag gillar ju öppenhet, utvärdering och feedback. När de är klara med publiceringen ska jag reflektera över helheten, men här och nu vill jag bara bemöta artikeln om helsingborg.com.

Helsingborg.com är ingen vanlig kommunwebb. Och den står inte ensam, utan en är en del i en bred palett av digital närvaro. Där finns sajter som familjenhelsingborg.se för turisten och företagaren, där finns facebooksidor och twitterkonton, där finns otaliga mindre sajter på specifika teman. Och inte minst finns där stadens prisvinnande och väldigt välbesökta huvudsakliga sajt, helsingborg.se, med uppgift att leverera information och nytta på absolut bästa sätt. Helsingborg.com, däremot, handlar ”bara” om inspiration och stolthet. Den är inte livsnödvändig, den är grädde på moset. Det är en viktigt skillnad att ha med sig i all utvärdering. Du plockar inte fram en coffee table book särskilt ofta, men när du väl gör det ska den väcka känslor. Salt, sött, utmanande, intresseväckande, överraskande och udda. Vi pratar om den som ”lite busigare, mycket skönare”.

När vi öppnande upp i maj 2014 försökte jag förklara varför vi byggde sajten, hur vi gjorde det, och vad vi fortsatt hade framför oss. Kika gärna på filmen för att få den bakgrunden.

Från tanken till första leveransen hann det passera mindre än två månader, och vi var hela tiden tydliga med att det egentliga arbetet började vid lanseringen. Så har det också blivit. Vi har till exempel lagt till flöden från sociala medier på ett ganska spännande och – vill jag mena – modigt sätt. Vi har skruvat på tekniken och klurat mycket på vägen framåt. Inte minst har vi sökmotoroptimerat, men mer om det lite längre ner. Vi har också försökt hitta rätt sätt att jobba med innehållet. Sammanfattningsvis är vi stolta men inte nöjda.

HD lyfter fram två problem. Dels menar man att man ”avslöjar att den är ett publikt fiasko” eftersom trafiken inte når det ursprungliga målet och dels att den kan bryta mot kommunallagen genom att den gynnar vissa näringsidkare.

Först, är helsingborg.com lyckad eller inte?

— Den når inte trafikmålet, men det beror nog mer på att det var fel mål för första året med en plattform som arbetas fram på det här viset. Vi hade enkelt kunna nå och överträffa det uppsatta målet med lite marknadsföring, men har valt bort det – för att istället kunna utvärdera och lära av hur sajten engagerar helt av egen kraft. Vi har också varit väldigt noggranna med att säkerställa att vi inte drar trafik från helsingborg.se, och det kräver att vi skruvar försiktigt på sajten. Ur de perspektiven är det svårt att vara missnöjd med trafiken just nu. Det är också värt att notera att vi från start varit helt transparenta med trafiken, den är publicerad öppet på sis-index. (Så vad det är HD avslöjar begriper jag inte riktigt ;)

— Den har mycket kvar att göra när det gäller innehållet. Vi har provat lite olika arbetsmodeller för att få fram kvalitetetsinnehåll, och är fortfarande inte klara med det. En del artiklar är världsklass, andra är mindre bra. En del ska strykas och slås ihop, annat saknas fortfarande. Men det ligger i sakens natur med vårt iterativa arbetssätt. Under 2015 kommer innehållsarbetet få ytterligare fokus, vi fortsätter prova olika vägar. De närmaste sex månaderna arbetar tjugoåriga Jonna som (teknisk) redaktör på heltid med sajten inom ramen för stadens satsning på unga i arbete. Vi ser redan resultat av ett mer aktivt redaktörskap, siffrorna börja peka uppåt. Från låga nivåer, men trenden är lovande.
Översikt över målgrupp - Google Analytics

— Den är lyckad så till vida att den lanserades i tid, har fungerat utmärkt ur ett tekniskt perspektiv och att den har fått mycket positiv kritik (se tex motiveringen bakom det finaste innovationspriset i offentlig sektor, se kommenterarer på HDs egen artikel från lanseringen …). Vart jag än kommer i sverige och världen får den mycket uppskattning, när jag visar den. Men få vet om den. Än.

— Den är lyckad ur ett ekonomiskt perspektiv, både inför lanseringen och i det efterföljande arbetet har den varit extremt resurssnål. Investeringen var 13.000 SEK, och själva den tekniska driften kostar ca 1.000 SEK/mån. Givetvis bör man också betrakta det arbete vi gör internt, men vi lägger mycket tankemöde på att hela tiden se till att vara optimala och snåla på den punkten också. Ojämförligt prisvärd, hur man än räknar, vill jag påstå.
Tillägg: Vi sparade också massor med pengar på att skippa förstudie, effektkartor, styrgrupp, projektgrupp, arbetsgrupp, referensgrupp, upphandlingar etc. Vi gick direkt på handling. Supereffektivt.

— Den är lyckad så till vida att vårt långsamma och tålmodig arbete med att optimera sökord etc har lett till att helsingborg.com vid en googling på ordet Helsingborg numera ligger och pendlar mellan plats 4-8 på Google. Precis den position vi siktat på att ha – vi vill absolut inte riskera att konkurrera ner helsingborg.se, hd.se, wikipedia och ett annat andra nyttigare/bättre lämpade sökresultat. Grafen visar hur vi rankar allt bättre på allt fler sökord och hur den inkommande trafiken från Google följaktligen också ökar.
Moz Keyword Rank

— Den är lyckad så till vida att den väcker – relativt sett – stort engagemang i sociala medier. Bilden jämför tummar upp, delningar och engagemang i några av de vanligare sociala medierna under de senaste 30 dagarna. Extra glada är vi över att den går så bra på LinkedIn, som är viktigt för stadens rekrytering.
SharedCount_ Social URL Analytics

– Den är lyckad så till vida att den har satt en helt ny standard för hur vi arbetar med utveckling i staden. Men det är en separat text som kommer vid ett senare tillfälle.

Sammanfattningsvis, det är klart att det finns sådant vi kunde gjort bättre och annorlunda. Givetvis vore det roligt om vi sett mer trafik och haft ett ännu bättre innehåll på sajten. En målsättning är att en dag bli vassare än förebilden sweden.se på alla punkter. Men det ÄR ett pågående arbete, och jag är stolt över allt som mina kollegor redan åstadkommer på den här plattformen. Och inte minst – den är lyckad så till vida att om vi byggt sajten som man brukar göra, så hade den inte ens varit lanserad än.

Men bryter vi då mot kommunallagens krav på likabehandling?

— Till att börja med fascineras jag över att den diskussionen förs runt just helsingborg.com, en plattform med relativt liten räckvidd och ett relativt stort antal omnämnda individer och företag. Ett exempel från annat håll; i tidningen ”Vår stad” som gick ut till samtliga hushåll i regionen informerades om kommunens verksamhet men man lyfte också fram ett kommersiellt företag. Över ett helt uppslag. I princip ett enda företag i hela tidningen. Men det väckte ingen kritik. Och det ska det inte göra heller, i min mening, eftersom det är helt rimligt att berätta historien om staden genom de som agerar i den. Vi ser staden som en plattform, där alla som lever och verkar här bidrar till att inspirera och skapa stolthet. Då kan vi inte bara lyfta historier om det som de kommunala förvaltningarna och bolagen gör – utan individerna, företagen och hela civilsamhället måste få ta plats.

— Lagen tvingar oss rimligtvis inte att presentera alla företag, organisationer och individer på samma sätt, i samma kanaler, vid varje enskilt ögonblick. Varje kanal bygger på sina förutsättningar. På helsingborg.se är vi restriktiva med att nämna företag/organisationer alls, på familjenhelsingborg.se listas tex alla restauranger (http://j.mp/1y0QVsF) och på helsingborg.com gör vi ett urval. Kriterierna är inte nedskrivna men liknar de som används när staden uppmärksammar sina företagsstjärnor – men vi väljer bredare och uppmärksammar också kulturskaparna, glädjespridarna, promenadstråken och känslan i stort.

— Jag har sökt kontakt med Jan Turvall, lektor i statsvetenskap som uttalar sig i HDs artikel. Återkommer om vi får möjlighet ta ett snack. Jag tror att mycket av den här diskussionen bygger på ett missförstånd om vad helsingborg.com är och hur helheten runt vår digitala närvaro ser ut. Vi får se.

Uppdatering: klart besked från expert – helsingborg.com bryter inte mot lagen

Om du vill ha exempel, här är några artiklar som jag tycker definierar helsingborg.com. Jag lyssnar gärna på dina frågor, kommentarer och idéer om vad vi mer bör göra.

(och som du kanske gissat, toppbilden handlar om vad jag tycker om HD:s ”granskning” av helsingborg.com ;)