Hyperlokalt är det nya ledordet och lokalinformationens långa svans blir längre och längre. Den 23:e jan släppte everyblock en aggregator som genom geografiskt filtrerade sökningar förser användaren med lokalnyheter. Aggregatorn förmedlar framförallt information om geografiskt relevanta nyheter och bloggar, samhällsinformation och roliga saker på nätet. Hyperlokalt är ledordet för tjänsten som hämtar geotaggade bilder från Flickr, borttappat och hittat från Craigslist, och café recensioner från Yelp.

The matrixVi lever i en värld där människor spenderar mer och mer tid på nyhetssidor online. 59 milj människor, eller 37, 1% av internetanvändarna i USA, besökte en nyhetssite i månaden under tredje kvartalet 2007. Internetanvändarna spenderar även längre och längre tid på nyhetssiterna med ett snitt på 43 min i månaden vilket är en ökning på 4% från 2006. Hur skulle en hyperlokal informationstrend tillsammans med web 2.0 påverka en stigande nyhetsförmedlingen online? Hur kan den svansen komma att se ut? Vad sägs om nyheter baserade på användargenererat material, videos filmade av amatörer som går att klippa och redigera direkt på tidningens hemsida? Jag pratar om lokala nyheter förmedlade av lokala invånare genom tjänster som erbjuder geo-taggning och streamade nyhetsinslag. Kanske får bättre nyheter en chans att visas på tv? Bloggare blir vloggare.

Bröderna Wachowski gjorde det med Matrix trilogin, lät historien utvecklas genom olika medium och kanaler. Det gjordes till exempel kortfilmer som berättade sidohistorier i matrixberättelsen och dessutom avslöjades andra delar av intrigen i Tv-spelen. Jag ser likheter med dagens och framtidens nyhetsförmedling online, nyheter där varje tjänst (video, geo-taggningar, bloggar etc) berättar en ny bit av kakan.

nyhetsförmedling online