Hela 80 procent av de europeiska internetanvändarna har handlat någon vara eller tjänst online, enligt en ny undersökning från EIAA Mediascope 2007. Det är en fördubbling från 2004. Tillsammans gjorde dessa konsumenter 1,3 miljarder inköp under en sexmånadersperiod och i genomsnitt spenderade de 747 euro online.

Ett antal områden har ökat kraftigt sedan 2006. Bland annat har andelen som handlat mobiltelefoner har ökat med 33 procent, finansiella produkter ökat med 22 procent och möbler upp 18 procent. Både elektronik och biobiljetter har ökat med 10 procent när det gäller antal kunder online.

Topp 10 kategorier online shopping

Det mest populära inköpen online är biljetter för resor (54 procent), följt av semesterresor (42 procent), böcker (40 procent), biljetter till nöjesevenemang (38 procent) samt kläder och elektronikvaror (båda på 33 procent).

Även siffror från Internet Marketing in Retail (IMRG) visar på en kraftig ökning för e-handeln. I Storbritannien spenderades det totalt 46,6 miljarder pund på e-handeln under 2007, en ökning med 54 procent jämfört med föregående år (30,2 miljarder pund).

Undersökningen från EIAA Mediascope visar även att konsumenterna är beredda att ompröva sina märkespreferenser efter research online. 40 procent av alla som handlar online har ändrat uppfattning om vilket märke dom ska köpa, efter research på nätet. Britterna är de som påverkas mest av informationen på internet (49 procent), medan italienarna är de som i minst utsträckning ändrar uppfattning (27 procent).

online-shoppare ändrat uppfattning

Över hälften (59 procent) av de som handlar online säger att välkända varumärkens webbsajter är en viktig källa för information när man letar efter information om en vara eller tjänst. Sökmotorer (76 procent) och personliga rekomendationer (72 procent) hamnar högt. 61 procent säger att prisjämförelsesajter hjälper till i valet, för recensionssajter är motsvarande siffra 57 procent.

“In comparing e-commerce behaviour across Europe, it’s clear that as markets develop in online sophistication, shoppers consume a wider variety of marketing messages which influence their brand purchase decision. In response, marketers must develop ever more effective engagement strategies for their consumers.” – A. Fennah, Executive Director of EIAA