Hej på er igen! Nu har jag kommit tillbaka från en alldeles fantastisk månad i Chilé. Innan jag börjar med postningen måste jag verkligen pusha för Chilé lite. Jag har aldrig träffat varmare och givmildare människor i hela mitt liv och rekommenderar er verkligen att ta en tripp dit. För egen del blir det spanskakurser för mig om två veckor.  Foto från resan kommer senare. Nog minnen nu, nu kör vi.

JMW ger kurs inom sociala medier. Kursen ställer ett antal frågor som jag hade tänkt försöka besvara (lite i alla fall;) i denna posten:

* Hur har mediekonsumtionen förändrats?

Människor har gått från passiva konsumenter till aktiva deltagare i sin mediekonsumtion. Detta innebär att traditionell marknadsföring och reklam inte alls har samma genomslag. För företagen handlar det allt mer om att vara närvarande, att på olika sätt skapa dialog baserad på tillgänglighet mellan sig själva och kunderna.  Konsumenten har i och med en demokratisering av produktionsverktygen blivit mer delaktig.

* Hur kan vi som företag använda sociala medier för att få ut våra tjänster/produkter

Sociala medier är i första hand ett kommunikationsverktyg och inte en traditionell reklamkanal. Marknadsföring via sociala medier består av dialog. Den dialogen har möjligheten att skapa en skara hängivna kunder som dessutom nås direkt. Om de används rätt är sociala medier en ypperlig kanal för varumärkesbyggande via ett word of webb-tänk.


* Hur kommunicerar kunder om våra produkter/tjänster och hur påverkar det oss?

Som företag är det viktigt att hålla koll på vad som sägs och skrivs om företaget/produkten. Gemene man har idag via web 2.0 tillgång till produktionsverktygen och alltså förmågan att göra sig hörd. Ett tillräckligt starkt budskap från rätt människa via rätt kanaler kan vara förödande för ett företag. Jag har nyligen själv förvandlats till en kritisk konsument när det kommer till Iberia Airlines. Ett sätt att hålla koll på vad som sägs och skrivs kan vara via Google alerts.

* Vilka verktyg finns? Podcasting, wikis, bloggar, mikrobloggar, nätverk m.m.

Oj. Här finns ju hur mycket som helst. Men de största trenderna på det sociala nätet är bland annat: Bloggar, Facebook, MySpace, Twitter, Jaiku, LinkedIn, Ning, Google friend connect, Facebook Connect. Detta är bara ett axplock, det finns naturligtvis betydligt mer.


* Hur kan vi använda oss av sociala medier för att nå vår målgrupp?

Sociala medier är ett sätt att komma närmare målgruppen, att bli mer närvarande genom dialog på bloggen, sociala nätverk etc. Sociala medier ska bygga förtroende genom dialog. Det handlar om ett långsiktigt tänkande och långsiktiga och lojala kunder. Det man ska komma ihåg är att det tar tid, man bygger inte upp relationer på en dag eller via en reklamannons. Här är det kommunikationen och den digitala direktmarknadsföringen som står i centrum.


* Hur kan vi använda oss av sociala medier för att bygga vårt varumärke?

Kommunikation via sociala medier bygger förtroende. Kommunikationsformen är i sig varumärkesbyggande på det sättet att den skapar och stärker relationer mellan företag och konsument. Det handlar om tillänglighet, ärlighet och dialog. Här är det snarare metoden och kanalen som står för varumärkesbyggandet än annonsen.

* Hur kan vi stärka relationen med konsumenterna?

Relationen kommer att stärkas efter hand och ju längre och mer företaget använder sig av sociala medier. Men det tar tid och är inget som händer över en natt. Det är viktigt med ständiga uppdateringar från företagets sida och att man verkligen lyckas skapa en dynamisk miljö till skillnad från web 1.0:s statiska sidor.


* Vilken trender ser vi idag och i framtiden?

Läs mer om detta i mitt inlägg “Framtiden är här nu…” som handlar just om webb 2, 3 och 4.0.

* Vilka hinder kan finns för genomförande?

Jag kan inte komma på några direkta hinder eftersom även enkelhet är ett ord som verkar utgöra dagens internet. Däremot är det viktigt att man som företagare förstår att det är ett stort och tidskrävande jobb att hålla den sociala lågan vid liv. För att få så mycket utdelning så möjligt krävs det nästan att man har en eller flera anställda på heltid som enbart är dedikerade SMO. Tidbrist kan vara ett hinder och görs inte SMO:n med en ärlig kraftansträngning riskera företaget motsatt effekt.

* Vilka är möjligheterna?

Med risk för att låta aningen klyschig känner jag att möjligheterna är oändliga. SMO är framför allt billigt, det skapar långsiktiga och lojala kunder och företaget och kunderna har möjlighet till direkt feedback och feedforward. Dessutom är det ju så att företaget i närmast realtid kan studera hur deras målgrupp beter sig, vilka värderingar och åsikter som finns.  SMO är ett samtal som ska leda till ömsesidig respekt om inte vänskap.

Jag apploderar initiativet till denna kursen. När jag läste marknadsföring har jag för mig att två veckor var avsatta till nya och digitala medier. I en marknadsföringsutbildning är det på tok för lite. Sociala medier bör vara en stor del av kursutbudet i dagens skollandskap och alla initiativ som hjälper till att sätta den tanken på karten är enligt mig helt i rätt riktning. Framför allt när den sätts i relation till traditionell marknadsföring.