Förutom att göra egna prognoser har eMarketer sammanställt ett stort antal undersökningsföretags prognoser för internetannonseringen i USA i år och nästa år. Och trots att prognoserna spretar lite så ligger tillväxten i samtliga prognoser över 10 procent i år och nästa år.
eMarketer pekar också på att tillväxten för de fyra stora portalerna – Yahoo!, Google, AOL och Microsoft – under första halvåret i år låg på 19 procent.
Den senaste prognosen från eMarketer (augusti 2008) visar att onlineannonseringen kommer att nå 24,5 miljarder dollar i år och växa till 28,5 miljarder dollar 2009.
Är de här siffrorna/prognoserna pre- eller post-Lehman?
Är de här siffrorna/prognoserna pre- eller post-Lehman?
Både och, se månad ovan i tabellen…
November blir spännande med många färska prognoser. Bland annat från eMarketer. I Sverige släpper IRM siffror för tredje kvartalet 11 november och 28 november publicerar de sin prognos för 2008 & 2009.
Både och, se månad ovan i tabellen…
November blir spännande med många färska prognoser. Bland annat från eMarketer. I Sverige släpper IRM siffror för tredje kvartalet 11 november och 28 november publicerar de sin prognos för 2008 & 2009.
Jo, men det är väl en sak när rapporten kommer ut och en annan där prognosen gjorts? Eller har jag fel?
Jo, men det är väl en sak när rapporten kommer ut och en annan där prognosen gjorts? Eller har jag fel?
Nej, du har rätt. Men jag tolkade eMarketer som att prognoserna som släpptes i oktober var post-Lehman. Men som sagt var, vi får nog avvakta prognoserna i november för att se hur krisen påverkar…
Nej, du har rätt. Men jag tolkade eMarketer som att prognoserna som släpptes i oktober var post-Lehman. Men som sagt var, vi får nog avvakta prognoserna i november för att se hur krisen påverkar…