Tre, eller 3, är egentligen ett av mina favoritbolag på en marknad som jag tycker illa om. Mobiloperatörerna har svårt att få min kärlek, men Tre har ändå varit snubblande nära. Det har handlat om stora saker, som hur de med fast hand drivit utvecklingen för mobilt bredband. Men det har också handlat om mindre saker som att göra Danmark och Sverige till en region när samtal och data ska debiteras. Det är grymt bra för oss skåningar att kunna röra oss över gränsen utan att fundera på telefonräkningen.

Samma koncept, i större skala, gick under namnet ”3Like home” och gjorde att du i Tre-näten i Storbritanien, Irland, Italien, Österike, Hong Kong och Australien kunde använda telefonen precis som hemma utan att få en chocknota. Man beskriver det fint med några case på sin sajt:

”- Min chef är ofta i Hong Kong. Jag ringer honom och ställer en fråga som han svarar på med ett SMS, eftersom han alltid sitter på möte. Jag betalar inget för att ringa honom och han tar emot samtalet gratis. Hans svars SMS kostar som ett vanligt SMS inom Sverige men eftersom chefen har ett SMS paket så dras det från hans pott.”

och

”- Min pappa är på resa till Italien och är ansluten till 3s nät. I vanliga fall blir folk stressade av att ta emot samtal i utlandet men han tar det lugnt och är till och med lite sällskaplig. Det kan ju vara för att han inte betalar något för att ta emot samtalet, medan hans kollega snabbt avslutar sitt samtal när det kostar honom 2,50/minut.”

En kanontjänst. Och ett smart sätt för en global aktör att skaffa sig en konkurrensfördel. Även den som inte är i Hong-Kong så ofta ser här att Tre inte är som de andra, som måste klämma ut varje öre de kan, utan faktiskt sätter kundnyttan i första rummet. Exemplen ovan belyser det med all önskvärd tydlighet. Men så gick något snett.

I slutet på mars, tillsammans med fakturan, låg ett följebrev med rubriken ”Nya och enklare utlandspriser”. Första nyheten är trevlig och handlar om sänkta priser på samtal inom EU, mot att man skriver på och betalar för de nya utlandspaketen. Givetvis nämner man inte att det här är något man blivit tvingad till, och man nämner inte heller att datatrafiken fortfarande kommer att ligga på samma ockernivåer som tidigare (men nu kan man iaf få varningar när man går över vissa nivåer. Tjoho, typ).

Den andra nyheten var mer uppseendeväckande och presenterades ordagrant så här

3Like home tas bort från abonnemanget den 23 maj
Den andra nyheten är att 3Like Home tas bort från 3s erbjudande. Detta sker den 23 maj 2010. Samtal, SMS och datatrafik inom 3s nät i Storbritanien, Irland, Italien, Österike, Hong Kong och Australien kostar då enligt 3s ordinarie prislista. (För priser se tre.se/utland). Tyvärr kommer du inte kunna använda Skype i mobilen i 3s nät inom ovan nämnda länder.

Ehh, det kändes ju som ett slag i ansiktet. Bara så, ingen ytterligare förklaring. Även om jag inte överutnyttjat tjänsten var den definitivt ett av det tunga skälen till att jag valde Tre. Jag går in på tre.se/utland för att läsa mer, men där ser allt ut som vanligt. Ingen information om förändringen. Man till och med fortsätter puffa för tjänsten. Så, förutom sammanbrottet i kommunikationen – vad är det som har hänt?

Är det här ett sätt att slå tillbaka mot marknaden för de tvingande EU-kraven? Eller har man bara helt tappat förståndet? Har Tre blivit lika clueless som vissa andra operatörer?

Och nej, jag tycker inte jag ska behöva ringa till kundtjänst för att få reda på det. Tre borde berätta ändå.

Uppdatering: På tal om kommunikation. Charlotta Lindahl som är chef för kundrelationer och den som undertecknade brevet sätter inte ut någon mailadress (eller telefonnummer) i brevet. Hon väljer uppenbarligen att hålla sina relationer på behörigt avstånd. Mail gillar man inte alls.  Det enda sättet att kontakta kundtjänst är via telefon. Inte ens efter inloggning på Mitt Tre finns en kontaktmöjlighet. Och deras kundombudsman är inte speciellt tillmötesgående, utan kräver att jag ska ringa på tisdagar eller torsdagar mellan kl 09:30-11:00. Men hon ser ju glad ut iaf…

En så kallad ”kundombudsman”, som inte verkar speciellt intresserad av kundernas behov av att välja kontaktväg och tid...