Online classified ads – det gamla spöket

En gång i tiden var den lokala morgontidningen den självklara marknadsplatsen för privatpersoner som ville köpa och sälja varor och tjänster. Ni vet – det där som blocket.se är sååå mycket bättre på. Nu kom presentationen att handla om annat istället, pga sent byte av talare. Det kom istället att handla om sammansmältningen av gamla och nya medier. Många fina slides – men inte en siffra eller tanke som var ny.

Ändå, han hade en poäng. En av hans punkter var ett citat

”The most dangerous creation of any society is the man who has nothing to lose”
James Arthur Baldwin (1924-1987)

I sammanhanget: internetsfären har inget att förlora, bara allt att vinna. För den traditionella mediesfären ser det på pappret helt annorlunda ut. Man sitter på stora vinstmaskiner, som jag sagt tidigare – bara i sverige var dagspressens vinst förra året över 2 miljarder. Då blir man försiktig. Då blir man feg.

Men citatet kan också användas för att illustrera varför blocket.se fungerar men varför koll.se inte gör det. En annan dag hoppas jag kunna berätta hur Rubbet lyckades bli så framgångsrikt. Men del av förklaringen kommer vara att vi i det här fallet var ”the man who has nothing to lose”.

5 thoughts on “Online classified ads – det gamla spöket”

  1. Fast faktum är att jag tycker att den lokala morgontiden ibland är bättre, för du drunknar inte. Ungefär som att sätta in en annons i en väldigt nischad tidning eller websajt; du får lättare tag på fantasterna. En gammal värdefull möbel bland Blockets alla stolar och bokhyllor är inte lika lätt. Men jag säger ibland, för i huvudsak är blocket och motsvarande tjänster fenomenala. Som köpare har mn ett väldigt utbud.
    För ett tag sen sa du att rubbet skulle bevisa sig genom att erbjuda bättre avslut på affärer. Det tycker jag låter bra, men jag ha inte förstått riktigt hur det går till. Gå säljarna in sedan och anger om dom sålde och till vilket pris? Eller hur avgör man hur bra det går för säljarna?

    Henrik – faktiskt intresserad

    Reply
  2. Fast faktum är att jag tycker att den lokala morgontiden ibland är bättre, för du drunknar inte. Ungefär som att sätta in en annons i en väldigt nischad tidning eller websajt; du får lättare tag på fantasterna. En gammal värdefull möbel bland Blockets alla stolar och bokhyllor är inte lika lätt. Men jag säger ibland, för i huvudsak är blocket och motsvarande tjänster fenomenala. Som köpare har mn ett väldigt utbud.
    För ett tag sen sa du att rubbet skulle bevisa sig genom att erbjuda bättre avslut på affärer. Det tycker jag låter bra, men jag ha inte förstått riktigt hur det går till. Gå säljarna in sedan och anger om dom sålde och till vilket pris? Eller hur avgör man hur bra det går för säljarna?

    Henrik – faktiskt intresserad

    Reply
  3. Vi är inte riktigt klara över hur vi ska mäta. Men vi kommer att hitta modellen. Jag tycker ändå att vi bara genom att kunna sätta fingret på mätpunkten kommit en bit på vägen. Återstår att hitta HUR vi ska mäta ;)

    Reply
  4. Vi är inte riktigt klara över hur vi ska mäta. Men vi kommer att hitta modellen. Jag tycker ändå att vi bara genom att kunna sätta fingret på mätpunkten kommit en bit på vägen. Återstår att hitta HUR vi ska mäta ;)

    Reply

Leave a Reply to Henrik TengbyCancel reply