Personal Branding – Framtidens livsporträtt

PorträttGenom bloggar, sociala nätverk och filmer på Youtube bjuds vi ständigt in i andra människors världar för en hastig visit. Internet är ett enda stort digitalt Big Brother hus med den skillnaden att alla kan komma och gå som de vill. Den digitala revolutionen och web 2.0 har förvandlat internet till en offentlig och digital anslagstavla fylld med bloggar och streamade videoklipp. I och med en växande transparens och ständigt ökande demokratisering av produktionsverktygen förvandlas människor mer och mer till produkter med sina egna personliga varumärken.

I takt med att UGC ökar på Internet finns det ett växande behov av att organisera din sociala profil och identitet på webben. Traackr är en nylanserad tjänst som övervakar och samlar in allt material som publiceras om dig på internet. Kort sagt handlar det mer och mer om att ta kontroll men någonstans kan jag inte hjälpa att dra paralleler till marknadsföring. På Traackrs hemsida skriver de så här:

 

Traackr

Gemene man är på väg att förvandlas till en digital produkt. Web 2.0 romantiserar våra digitala identiteter och skapar en hype kring vår person. Genom tjänster som Traackr håller vi alla på att bygga våra egna digitala varumärken. Jag vill så gärna mynta ett eget litet begrepp för detta fenomenet, vad sägs om personal branding. Nåja, Vi får väl se om det accepteras av mediesverige;)

De sociala nätverken och allt de medför har gjort oss till produkter där information om vad vi gör just nu, vilka filmer vi gillar, vilken musik vi lysssnar på, vad som hände förra helgen eller på semestern i det långa loppet inte är något annat än varumärkesbyggande. Vad tror ni, är framtidens CV:n kanske digitala livsporträtt snarare än hårdkokt fakta om vilka anställningar man haft?

3 thoughts on “Personal Branding – Framtidens livsporträtt”

Leave a Reply