Ja, enligt eMarketer lyssnar 18,5 miljoner människor i USA på podsändingar (2007). Av dessa klassas drygt en tredjedel (35 procent) eller 6,5 miljoner som aktiva lyssnare, dvs de som laddar ner minst en podcast i veckan.
2012 förutspår eMarketer att publiken kommer att öka med 251 procent, till totalt 65 miljoner. Och att de aktiva lyssnarna kommer att utgöra 25 miljoner, eller 38 procent av alla som lyssnar.
Enligt eMarketer är det ett antal faktorer som driver det ökande lyssnandet:
- Ökat medvetande om podcasts
- “Vanliga” stationers användning och marknadsföring av podcasts
- Ökad penetration av portabla spelare
- Bättre mobiler med stöd för podcasts och billigare datatrafik.
Idag är lyssnandet ganska jämnt spritt i åldrarna. Edison Media Research gjorde en undersökning under 2007 som tittade på hur lyssnare ser ut, t ex är det en större andel av lyssnarna som är 55 år eller äldre än som är i åldern 18-24 år.
Könsfördelningen är också jämn bland podcast-lyssnarna, 49 procent kvinnor och 51 procent män.
En ökning med ungefär 10 procentenheter varje år.
År 2016 kan vi då ha en befolkning som till 105 procent använder podcast.
;)
En ökning med ungefär 10 procentenheter varje år.
År 2016 kan vi då ha en befolkning som till 105 procent använder podcast.
;)
En ökning med ungefär 10 procentenheter varje år.
År 2016 kan vi då ha en befolkning som till 105 procent använder podcast.
;)
En ökning med ungefär 10 procentenheter varje år.
År 2016 kan vi då ha en befolkning som till 105 procent använder podcast.
;)
:)
Typ!
Fast det är inte andelen lyssnare utan antal lyssnare. Så den årliga ökningen är betydligt större. T ex tror de att antalet lyssnare nästa år blir 38 miljoner från 28 miljoner i år, dvs en ökning med 36 procent.
:)
Typ!
Fast det är inte andelen lyssnare utan antal lyssnare. Så den årliga ökningen är betydligt större. T ex tror de att antalet lyssnare nästa år blir 38 miljoner från 28 miljoner i år, dvs en ökning med 36 procent.
:)
Typ!
Fast det är inte andelen lyssnare utan antal lyssnare. Så den årliga ökningen är betydligt större. T ex tror de att antalet lyssnare nästa år blir 38 miljoner från 28 miljoner i år, dvs en ökning med 36 procent.