film stimulerar till ökat medieanvändandeFilm stimulerar ett ökat medieanvändande hos konsumenter. Immi rapporterar att filmintresserade i åldern 13-24 som ofta går på bio konsumerar två och en halv ggr så mycket TV och dubbelt så mycket radio. Men hur e det med internet? Att gå på bio är en aktiv handling och kräver ett engagemang hos konsumenten. Det är också en aktivitet man gör tillsammans och som innebär social interaktion. På internet tror jag interaktivitet och web 2.0 står för den typen av engagemang och det är därför det är så viktigt att engagera och inkludera användaren i sina webbtjänster. Människan har gått från att vara en passiv mottagare till offensiva sändare på webben och det är väl dessutom långt ifrån någon omöjlighet att bion också snart flyttar in helt i datorns värld. Varför inte fullängdsstreamade filmer som man kan blogga och kommentera tillsammans med internationell biopublik samtidigt som man ser dem och utan att bli schyssad?
Mediakonsumtion 13-24 åringar

Film och filmnyheter verkar stimulera överhuvudtaget. På internet också. Skådespelaren Heath Ledger som tragiskt gick bort för ett par veckor sedan förvandlades vecka 4 till det vanligaste ämnet för informationssökningar på internet. Detta enligt en undersökning gjord av Hitwise (som presenteras här på Marketingcharts). Andra söktermer inkluderade Michelle Williams (Ledgers ex-fru), The Dark knight (hans sista film) och Suzanne Plashette (nyligen bortgången skåderspelerska).

snabbats växande söktermerna på internet i USA