Social Shopping70% av 1 200 respondenter säger att kommentarer och recensioner från andra konsumenter är extremt eller mycket viktiga. 62% säger att det näst viktigaste är en lista där andra konsumenter rangordnar produkter. Av alla respondenterna som deltog i undersökningen från E-tailing group och Power review, identifierades 65% som “social researchers” – alltså människor som aktivt läser andras recensioner och åsikter om en viss produkt innan de själv gör ett inköp.

Här kombineras och korsas informationens långa svans med produkternas. Informationsöverflödet gör att du inte bara kan hitta vilken produkt du vill utan även tillhörande konsumentinformation och recensioner. En lång svans föder en annan. Social Shopping skulle kunna vara en verklig trend för sociala nätverk som Facebook och MySpace att hoppa på. Enligt en artikel i Sfgate skulle trenden innebära att siterna tjänade en rejäl hacka om de började sälja produkter på sina siter.

  • 82% av alla social researchers (mot 75% av traditionella online konsumenter) läser hellre kundrecensioner än fördjupar sig om produkten i butik hos en försäljare.
  • 76% av alla social researchers (mot 69% av traditionella online konsumenter) handlar hellre på en hemsida om den innehåller kundrelaterat material så som recensioner och produkttopplistor.
  • 75% av sociala researchers (mot 64% av traditionella online konsumenter) tycker det är väldigt hjälpsamt att smalna av produktutbudet genom att få ta del av åsikter som stämmer överens med deras egna.

Viktigaste funktion/kompliment på återförsäljares hemsida enligt konsument

hur ofta läser du konsumentinfo innan du köper en produkt