Sociala nätverk: långt ifrån alla är med

I våras genomförde Universal McCann en undersökning för att se hur många som använder sociala nätverk online. Resultatet visar att långt ifrån alla är medlemmar i sociala nätverk. Av de undersökta länderna hamnar Nederländerna i topp där drygt en tredjedel (36 procent) av befolkningen är medlemmar i något socialt nätverk. I topp hamnar även Storbritannien (29 procent), Taiwan (26 procent), Sydkorea (24 procent), USA (23 procent) och Danmark (22 procent). Sverige är inte med i undersökningen, men en gissning är att vi hade placerat oss på ungefär samma nivå som Danmark.

sociala nätverk penetration per land

Också Synovate har tittat på de sociala nätverkens penetration. I 17 länder* har de undersökt hur många som vet vad sociala nätverk är och hur stor andel som är medlemmar. I undersökningen svarade 58 procent att de inte visste vad ett socialt nätverk online var för något. Givetvis var kännedomen högre bland de yngre. Och i Nederländerna var andelen som svarade att de visste vad det var högst (71 procent).

kännedom sociala nätverk

I Synovates undersökning hamnar också Nederländerna högst när det gäller penetration. Nästan hälften (49 procent) säger att de är medlemmar i något socialt nätverk online. Denna undersökning genomfördes senare än Universal McCann’s; i juni 2008. Totalt i alla länder svarade 26 procent att de tillhör minst ett socialt nätverk.

*) I Synovates undersökning ingick följande 17 länder: Brasilien, Bulgarien, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Indien, Indonesien, Japan, Kanada, Nederländerna, Polen, Ryssland, Serbien, Slovakien, Sydafrika, Taiwan, Tyskland och USA.

5 thoughts on “Sociala nätverk: långt ifrån alla är med”

  1. Hej, Nederländerna och Danmark slår oss också när det gäller internetpenetration så vi får väl skylla på det ;)

    Jag har tagit del av statistiken och det finns vissa tolkningssvårigheter när man börjar ställa sig frågan: vad är ett socialt nätverk? Är det ett socialt nätverk först när man loggar in på en webbtjänst och lagt till “vänner”. Rent beteendevetenskapligt så utgörs ju ett socialt nätverk av sammanslutningar av människor som är enade kring en viss företeelse, vare sig det är släktskap, värderingar, en gemensam fiende, och så vidare.

    Alltså, är jag medlem i ett socialt nätverk online…

    – om jag läser en blogg varje dag och lär känna andra läsare [och skribent(er)] genom att många kommenterar?
    – om jag deltar ofta i ett ämnesspecifikt forum på IDG?
    – om jag är med i LinkedIn?
    – om jag är med i ett politiskt parti där jag loggar in och interagerar med andra medlemmar?
    – om jag använder Google Reader som RSS-läsare och delar med mig av länkar med kompisar?
    – om jag har ett kundkonto hos min elleverantör där jag loggar in och deltar i ett forum?

    Socialt nätverk blir i sammanhanget ett ganska luddigt begrepp och tillåter man den vidare definitionen så är nog fler delaktiga i sociala nätverk online utan att veta om det… och ju fler sociala nätverk man är delaktig i offline desto fler nätverk är chansen att man är medlem i online, eftersom alla i princip skaffar sig en webbnärvaro.

    Om vi hårdrar det åt andra hållet: låt säga att man är medlem i Facebook men inte har några vänner där – är man då medlem i ett socialt nätverk? Om inte, hur många vänner måste man ha för att bli det? Det känns onekligen som om själva medlemskapet är fel parameter.

    Det är ett komplext begrepp och en enkätfråga om huruvida man är med i ett socialt nätverk eller inte kan bli ganska missvisande, beroende på vad syftet med undersökningen är, och hur man väljer att använda sig av informationen.

    Jag höll ett frukostseminarium nyligen om just sociala nätverk och the long tail där jag började fundera mycket kring detta:
    http://www.axbom.se/blogg/the-long-tail-social-media

    Reply
  2. Hej, Nederländerna och Danmark slår oss också när det gäller internetpenetration så vi får väl skylla på det ;)

    Jag har tagit del av statistiken och det finns vissa tolkningssvårigheter när man börjar ställa sig frågan: vad är ett socialt nätverk? Är det ett socialt nätverk först när man loggar in på en webbtjänst och lagt till “vänner”. Rent beteendevetenskapligt så utgörs ju ett socialt nätverk av sammanslutningar av människor som är enade kring en viss företeelse, vare sig det är släktskap, värderingar, en gemensam fiende, och så vidare.

    Alltså, är jag medlem i ett socialt nätverk online…

    – om jag läser en blogg varje dag och lär känna andra läsare [och skribent(er)] genom att många kommenterar?
    – om jag deltar ofta i ett ämnesspecifikt forum på IDG?
    – om jag är med i LinkedIn?
    – om jag är med i ett politiskt parti där jag loggar in och interagerar med andra medlemmar?
    – om jag använder Google Reader som RSS-läsare och delar med mig av länkar med kompisar?
    – om jag har ett kundkonto hos min elleverantör där jag loggar in och deltar i ett forum?

    Socialt nätverk blir i sammanhanget ett ganska luddigt begrepp och tillåter man den vidare definitionen så är nog fler delaktiga i sociala nätverk online utan att veta om det… och ju fler sociala nätverk man är delaktig i offline desto fler nätverk är chansen att man är medlem i online, eftersom alla i princip skaffar sig en webbnärvaro.

    Om vi hårdrar det åt andra hållet: låt säga att man är medlem i Facebook men inte har några vänner där – är man då medlem i ett socialt nätverk? Om inte, hur många vänner måste man ha för att bli det? Det känns onekligen som om själva medlemskapet är fel parameter.

    Det är ett komplext begrepp och en enkätfråga om huruvida man är med i ett socialt nätverk eller inte kan bli ganska missvisande, beroende på vad syftet med undersökningen är, och hur man väljer att använda sig av informationen.

    Jag höll ett frukostseminarium nyligen om just sociala nätverk och the long tail där jag började fundera mycket kring detta:
    http://www.axbom.se/blogg/the-long-tail-social-media

    Reply
  3. Kloka ord! Och visst är det komplext. Jag tror att både Universal McCann och Synovate har valt den “enkla” vägen, dvs endast tittat på de som är medlemmar i sociala nätverkssajter (ex. MySpace, Facebook, Orkut, LinkedIn, Friendster mm).

    Förresten har Rapleaf en del intressanta siffror på fördelningen av hur många vänner användarna har i de sociala nätverkssajterna.

    Tack för länken till presentationen, ska kolla in denna. :)

    Reply
  4. Kloka ord! Och visst är det komplext. Jag tror att både Universal McCann och Synovate har valt den “enkla” vägen, dvs endast tittat på de som är medlemmar i sociala nätverkssajter (ex. MySpace, Facebook, Orkut, LinkedIn, Friendster mm).

    Förresten har Rapleaf en del intressanta siffror på fördelningen av hur många vänner användarna har i de sociala nätverkssajterna.

    Tack för länken till presentationen, ska kolla in denna. :)

    Reply

Leave a Reply to erikCancel reply