Människor pratar till höger och vänster om hur web 3.0 kommer att se ut. Det finns lika många digitala framtidsvisioner som det finns bloggar känns det som. Idag hade jag tänkt göra samma sak och delge lite egna funderingar kring framtiden. Däremot vill jag inte sätta en etikett på det eftersom inter nets utveckling enligt mig snarare handlar om evolution, och handen på hjärtat, är det inte roligare att följa en process än bara rikta in sig på resultatet och definitionen av web 3.0? Kort och gott, du uppskattar inte målet lika mycket om du inte varit med på resan.
För mig handlar internets framtid om vad man kallar för den sociala semantiska webben . Enkelt förklarat handlar det om att involvera den egna personen i aggregerandet av information så att resultatet blir högaktuellt för den enskilda användaren. Bara här om veckan skrev jag om Delver , en söktjänst som ställer sökprocessen i relation till vänner och annan information som ingår i användarens sociala nätverk. Det handlar om konvergens mellan sajter och tjänster till förmån för individen. Internet håller på att evolvera till ett system baserat på centralisering av det egna jaget. I en artikel för Aftonbladet beskriver Hans Kullin om internets utvecklingsprocess så här:
web 1.0: Ni
web 2.0: Vi
web 3.0: Jag
Vilka tjänster ska man då hålla ögonen på? Enligt Read/Write Web så är Freebase , Powerset , Twine , TrueKnowledge och Tripit exempel på tjänster som definierar den nya semantiska webben. Den gemensamma nämnaren hos den stundande digitala evolutionen på nätet blir alltså mash-ups som genom aggregegation och insamlad information från en mängd olika sajter sätter användaren i fokus på ett sätt som gör den långa svansen individuell. Internet har i och med web 2.0 bestått av öar, framtiden handlar om den digitala infrastruktur som knyter samman dem.
Intressant poäng och det har du nog helt rätt i. Är nog inte ensam om känslan kring “å nej! inte ännu ett socialt nätverk!” när en inbjudan eller liknande dimper ned i mailboxen kring något man aldrig hört talas om (men borde gjort det) eller när man själv hittat något som man bara måste kolla in?
Öppen källkod och öppna tjänster för integration lär vara framtiden och visst, mashups gjorda för bara mig.
Annars tror jag personligen den stora (och lite skrämmande) revolutionen kommer när biotech och IT konvergerar. När snubbar som Kevin Warwick kliver in i var mans vardagsrum…
http://www.kevinwarwick.com
Hur långt bort är det egentligen? 3-5 år kanske?
Intressant poäng och det har du nog helt rätt i. Är nog inte ensam om känslan kring “å nej! inte ännu ett socialt nätverk!” när en inbjudan eller liknande dimper ned i mailboxen kring något man aldrig hört talas om (men borde gjort det) eller när man själv hittat något som man bara måste kolla in?
Öppen källkod och öppna tjänster för integration lär vara framtiden och visst, mashups gjorda för bara mig.
Annars tror jag personligen den stora (och lite skrämmande) revolutionen kommer när biotech och IT konvergerar. När snubbar som Kevin Warwick kliver in i var mans vardagsrum…
http://www.kevinwarwick.com
Hur långt bort är det egentligen? 3-5 år kanske?
Ja, det är sannerligen en klass för sig. Men tänker man på det så är det nog en ganska naturlig förlängning (om än lite skrämmande, jag håller med). Webben blir ju bara mänskligare och mänskligare samtidigt som mobilitet och det trådlösa digitala samhället integreras mer och mer inom vår digitala infrastruktur. Det du beskriver är ett sätt att få människor att ingå i den snarare än att bara vara en del. Konvergens finns på många plan, men verkar sannerligen vara ett ledord för framtiden. Fast 3-5 år, jag vet inte, ligger var mans vardagsrum så nära? Jag skulle snarare säga mellan 7 och tio år. Men vem är jag:)
Ja, det är sannerligen en klass för sig. Men tänker man på det så är det nog en ganska naturlig förlängning (om än lite skrämmande, jag håller med). Webben blir ju bara mänskligare och mänskligare samtidigt som mobilitet och det trådlösa digitala samhället integreras mer och mer inom vår digitala infrastruktur. Det du beskriver är ett sätt att få människor att ingå i den snarare än att bara vara en del. Konvergens finns på många plan, men verkar sannerligen vara ett ledord för framtiden. Fast 3-5 år, jag vet inte, ligger var mans vardagsrum så nära? Jag skulle snarare säga mellan 7 och tio år. Men vem är jag:)
Oh, vad bra Hans Kullins sammanfattning var! I all sin enkelhet! :-) Me like, tack för den.
Vad kul det ska bli att bli äldre och få se hur saker och ting utvecklas, vad ska man inte få uppleva när man är 75 år? (2050 i mitt fall)… Vad skulle fortsättningen kunna vara på “ni, vi, jag” – rent teoretiskt?.. “alla”? eller “allt”… Nu blev det kanske ett lite väl abstrakt inlägg detta, sorry.
Oh, vad bra Hans Kullins sammanfattning var! I all sin enkelhet! :-) Me like, tack för den.
Vad kul det ska bli att bli äldre och få se hur saker och ting utvecklas, vad ska man inte få uppleva när man är 75 år? (2050 i mitt fall)… Vad skulle fortsättningen kunna vara på “ni, vi, jag” – rent teoretiskt?.. “alla”? eller “allt”… Nu blev det kanske ett lite väl abstrakt inlägg detta, sorry.
Precis som Daniel nämner så är det betydligt intressantare att vara med på resan snarare än att försöka hitta en label. Det skulle vara att göra det lite för enkelt för sig. Innan O’Reilly definierade Web 2.0 så ville man gärna prata om generationer som egentligen bara följde den tekniska utvecklingen, från början med enkla HTML-dokumet till dynamiskt innehåll genererat från relationsdatabaser osv. Labeln underlättade dock för att förenkla dialogen över dicipliner.
Där vi står idag och framöver ges helt nya möjligheter och med det givetvis utmaningar vad gäller flera perspektiv än vad vi tidigare behövt integrera – affärsperspektivet, teknisk utveckling och användarnyttan.
För användarnyttan ligger mycket i att få interoparabilitet mellan dagens tjänster, samtidigt som vi vill styra vem som får access till mitt material, vem jag låter lagra det och från vilka enheter jag vill nyttja mina tjänster.
Från den tekniska sidan måste vi möta användarbehoven med att ge användaren lätthanterliga verktyg för att tillföra semantik och en kontext till sitt material samtidigt som vi måste kunna erbjuda portabilitet mellan tjänster. När sedan allt detta användargenererade data effektivt kan hittas och integreras (mash-ups) så maximeras nyttan för användaren.
Därefter fullkomligt exploderar marknadsföringen både på webben och i mobilen. Sen har vi nya utmaningar och möjligheter framför oss :)
Precis som Daniel nämner så är det betydligt intressantare att vara med på resan snarare än att försöka hitta en label. Det skulle vara att göra det lite för enkelt för sig. Innan O’Reilly definierade Web 2.0 så ville man gärna prata om generationer som egentligen bara följde den tekniska utvecklingen, från början med enkla HTML-dokumet till dynamiskt innehåll genererat från relationsdatabaser osv. Labeln underlättade dock för att förenkla dialogen över dicipliner.
Där vi står idag och framöver ges helt nya möjligheter och med det givetvis utmaningar vad gäller flera perspektiv än vad vi tidigare behövt integrera – affärsperspektivet, teknisk utveckling och användarnyttan.
För användarnyttan ligger mycket i att få interoparabilitet mellan dagens tjänster, samtidigt som vi vill styra vem som får access till mitt material, vem jag låter lagra det och från vilka enheter jag vill nyttja mina tjänster.
Från den tekniska sidan måste vi möta användarbehoven med att ge användaren lätthanterliga verktyg för att tillföra semantik och en kontext till sitt material samtidigt som vi måste kunna erbjuda portabilitet mellan tjänster. När sedan allt detta användargenererade data effektivt kan hittas och integreras (mash-ups) så maximeras nyttan för användaren.
Därefter fullkomligt exploderar marknadsföringen både på webben och i mobilen. Sen har vi nya utmaningar och möjligheter framför oss :)
Tack själv Michaela:)
Tack själv Michaela:)
Precis som du säger peder så står marknadsföring inför stora processförändringar i relation till webben. Framförallt kommer det att handla mycket mer psykografi än demografi. Det kommer att handla om att skapa dialog. Som sändare måste du övertyga snarare än övertala.
Precis som du säger peder så står marknadsföring inför stora processförändringar i relation till webben. Framförallt kommer det att handla mycket mer psykografi än demografi. Det kommer att handla om att skapa dialog. Som sändare måste du övertyga snarare än övertala.