Ställer SJ in för att man inte har råd att köra tågen?

Rubriken stämmer så klart inte (hoppas jag) men det är intressant att notera kurvan över elpriset:

Elpriset gör en hockeystick

Det är sannerligen inte ofta man ser en sådan kurva, en så kallad hockeystick. En ökning som är så kraftig att den nästan slår knut på sig själv.

Men där den mobila datatrafikens kurva är en positiv hockeyklubba får vi hoppas att det här ger sig snart och att elpriset viker neråt. Även om det är billigare att köra en webbtjänst än att driva ett stålverk eller en massafabrik, så är det givetvis så att det här motverkar rörelsen ner mot noll. Datacenter har el som en av sina största kostnader. 300% dyrare el riskerar att betyda 300% dyrare drift för din hostade lösning.

Så för att återknyta till rubriken: hoppas vi slipper se Amazon skylla långsamma servrar och försenade pageviews på vädret…

9 thoughts on “Ställer SJ in för att man inte har råd att köra tågen?”

  1. 300%? Diagrammet är lite förrädiskt ritat, men jag uppskattar att priset tidigare låg runt 50, så då är väl en höjning till 135 snarare 170%? Även om det säkert kommer stiga en bit till.

    Reply
  2. I slutändan handlar det väll om att inte ha råd… Hade de velat (och haft råd) hade de ju kunnat glasa in allt tågspår med någon sorts starkt glas/plast. Dels skulle vi slippa snö på spåren och framför allt skulle vi slippa FOLK på spåren. Känns som att det skulle lösa många problem att glasa in iaf de viktigaste bitarna av Sveriges järnvägsnät. Men tyvärr kostar det väll alldeles för mycket.

    Reply
  3. Hel rätt, jag gick på muntliga uppgifter i någon nyhetssändning som pratade om priser på över 200 – och att taket inte var nått än.

    Men that said – det här var mest en ursäkt till att få fundera lite över hur hårt ett ökat elpris, över tiden, kan komma att slå mot våra webbtjänster.

    Priset på kraft är ju en grymt stor del av den marginalkostnad vi så ofta säger märmar sig noll på webbtjänster…

    Reply
  4. Det är väl Banverket som inte tillåter SJ och andra att köra så många tåg som de brukar? Och Banverket är ju inte direkt beroende av elpriset på samma sätt som SJ så det borde ju inte vara en faktor.

    Reply
  5. Förhoppningsvis kan det innebära ett ökat fokus på att skriva bättre kod. Om man genom exv smart cachning kan göra 10% av servrarna i en farm arbetslösa har man helt plötsligt sparat en massa pengar. Den gamla plattityden om att det är billigare att slänga hårdvara på problemet än att tänka ett varv till på hur man optimerar kommer i allt fler fall vara osann.

    Reply

Leave a Reply to staffanmalmgrenCancel reply