Tidningssajter i USA blir allt mer öppna

The Bivings Report har återigen genomfört sin årliga undersökning av vilka features som sajterna hos de 100 största tidningarna i USA erbjuder. Trenden är tydlig: tidningssajterna öppnas upp allt mer. Allt färre tidningar kräver registrering för att komma åt allt innehåll. Och läsarna ges mer utrymme, bland annat genom “social bookmarking”, kommentarer och användargenererat material.

Undersökningen visar bland annat att:

  • Antalet tidningar som kräver någon form av registrering för att komma åt hela innehållet minskar drastiskt. Idag är det endast 11 procent som har registrering, jämfört med 29 procent 2007.
  • Andelen tidningar som har kommentarer på artiklar har mer än fördubblats sedan förra året, från 33 procent 2007 till 75 procent i år.
  • Användningen av sociala bokmärkestjänster, som Digg och Delicious, har ökat kraftigt. Hela 92 procent använder denna typ av tjänster. 2007 var motsvarande siffra 44 procent och 2006 var andelen endast 7 procent.
  • Allt fler låter läsarna bidra med innehåll. T ex har 58 procent någon form av läsarbilder.
  • 10 procent av sajterna använder vertyg för sociala nätverk, som t ex användarprofiler eller möjlighet att bli vän med andra användare. Fortfarande en låg andel, men en fördubbling sedan 2007.
  • Även andelen som har någon form av “Mest populära innehåll” på sajten ökar till 76 procent från 51 procent 2007. 2006 var andelen endast 33 procent.
  • Samtliga av de 100 största tidningarna i USA använder någon form av kontextuella annonser, som till exempel Google AdSense.
online features newspaper usa
online features newspaper 2006-2008 usa

0 thoughts on “Tidningssajter i USA blir allt mer öppna”

  1. Dina kommentarer och länkar publiceras precis när jag vaknar i semestertider. I augusti får du justera tiden lite ;).

    Tack – de ger en intressant sammanfattning till vad som snappats upp!

    Reply

Leave a Reply to Per ÅströmCancel reply