Vad innebär egentligen sociala medier? 13 frågor och svar.

Mark Meyer på social media today har lagt ut en bloggpost innehållande 15 (i mitt fall 13) frågor som småföretagaren ofta ställer kring sociala medier i relation till marknadsföring. Idag hade jag tänkt jag skulle försöka svara på dem. Here goes:

1. How much is it gonna cost?

Det bästa med dagens internet och sociala landskap är att det rent teoretisk inte behöver kosta en krona. Många av de sociala webbtjänsterna, exempelvis Facebook, MySpace, Twitter, Jaiku, ja you name it, är ju faktiskt helt gratis. Däremot är det så att en lyckad och social 2.0-kampanj baserar sig på ständiga uppdateringar och kontinuerlig dialog mellan producent och konsument. Det krävs alltså arbete och kan ta ett tag innan man ser resultat. Av den anledningen börjar det bli mer och mer aktuellt att anställa någon som bara sköter företagets sociala delar på nätet och då börjar det ju naturligtvis kosta.

2. But first tell me exactly what it is?

Sociala medier är inte renodlade reklamkanaler, de är kommunikationskanaler som framförallt kan och ska användas för att bygga förtroende och stärka relationer mellan konsument och producent, företag och individ. Sociala medier innehåller olika verktyg för att uppnå detta, men exempel är möjligheten till live chat, skapa grupper och forum baserat på intresse och värderingar. Det blir allt svårare att urskilja enskilda tjänster på nätet och kalla dem för sociala. Hela internet håller på att förändras till ett socialt medium i singular. Fler och fler tjänster blir sociala och möjligheterna för besökaren att på olika sätt kommentera finns så gott som överallt på nätet. Vi står mitt i en social revolution som förvandlat konsumenten till aktiv producent snarare än passiv konsument, det är därför det är viktigt att företagen anpassar sig och gör sig tillgängliga. Konkreta exempel på sociala nätverk och verktyg är: Bloggar, Facebook, MySpace, Fileride, Twitter, Jaiku, YouTube och nu nyligen även Facebook Connect och Google friend Connect.

3. Is it like Facebook or MySpace? Because that´s all I really know.

Facebook och MySpace kan fungera som ganska konkreta exempel när man ger sig i kasst med att förklarar och utveckla kring sociala nätverk. Om inte annat så kan ju absolut facebooks utveckling illustrera hur stor denna “trenden” är. Men sociala medier är ändå så mycket mer. Snarare än att illustrera fenomenet genom enskilda tjänster är det viktigt att titta på nätet som ett socialt medium snarare än något som är uppdelat i olika tjänster. Kommunikation på nätet drivs idag mer och mer av dialog och det är inte bara på Facebook och MySpace det pratas på, utan på hela nätet. Men naturligtvis måste man avgränsa sig som företag, det går inte att använda alla kanaler. I Sverige är Facebook det absolut största sociala nätverket och ska man bara synas någonstans är det absolut där. YouTube och företagsbloggande är andra kanaler som jag absolut rekommenderar.

4. Twitter? I´ve heard about it, but I´m not really sure what it is.

Twitter är vad man kallar för microbloggning, en slags mix mellan MSN, socialt nätverk och blogg. Precis som på Facebook och andra communitys bygger du upp ett nätverk av vänner. Tjänsten fungerar som så att du slänger ut ett kort statusmeddelande som dina vänner och sin tur deras vänner kan se och kommentera på. Skillnaden är alltså att tjänsten inte bara är avgränsad till din egen vänskapskrets utan föder samtal och diskussion utanför din egen intimsfär. Eftersom microbloggning är baserat på korta meddelande snarare än löpande texter är tjänsten snabbare/mer dynamisk än bloggar och öppnare än ett traditionellt socialt nätverk. Twitter är den stora tjänsten i USA, i Sverige är det framförallt Jaiku som gäller (se ovan för länkar).

5. A Blog? I don´t see what a blog is going to do for my business, besides, I don´t have time nor the desire to write one.

Ok, först och främst är inte sociala medier något för alla företagare. Man kanske arbetar med en målgrupp som inte alls nås eller litar på de här kanalerna och då får man naturligtvis anpassa sig efter det. Däremot handlar detta mycket om långsiktigt tänkande och vill man som företagare förbereda sig inför framtiden så måste man sätta sig in detta fenomenet. Däremot anser jag att just en blogg är ett alldeles ypperligt sätt att kommunicera med sina kunder igenom. Bloggande är en möjlighet att sätta en röst på företaget och berätta för sina kunder om vad som händer bakom “scenen”. Så länge kunden kan läsa skapar detta en närmare relation med konsumenten som dessutom får möjligheten att kommentera och föra en dialog med organisationen. Detta skapar tillit som i förlängningen skapar långsiktigt lojala kunder. Dessutom kan en blogg sökoptimeras, vilket om det görs rätt, placerar din hemsida högt upp bland Googles sökresultat. Blir dessutom bloggen framgångsrik kan du som företagare ta betalt för annonser på sajten. Mycket handlar alltså här om att driva trafik, trafik som i slutändan kan generera fler kunder och i slutändan mer intäkter.

6. So you´re going to “show me” how social media is going to drive business? OK.

De drivande faktorerna är 1) Målgruppsanpassning 2) Dialog 3) Arbete 4) Tålamod. Sociala nätverk skapar relationer mellan företagen och konsumenten, det handlar om ständig tillgång och närvaro vilket inte är något annat än ett gigantiskt mervärde för kunden. Sociala medier är en förädlingsprocess av företagets tjänster och service. Idag handlar det snarare om costumer relations än om marknadsföring. Men har du som företagare haft tålamod och lagt ner mycket arbete på företagets digitala profil och arbetat kontinuerligt med att uppdatera händelser och hela tiden föra dialog med kunden på dina olika nätverk, då sitter du garanterat med ett stort gäng hängivna anhängare och det är då de sociala medierna hittar sin plats och styrka som marknadsföringskanaler eftersom du: 1) Når rätt, hängivna och intresserade kunder… 2)…med minimal ansträngning som du dessutom…3)…kan följa upp och mäta effekten av produkten/tjänsten på utan svårigheter. Total täckning och räckvidd alltså.

7. Who else is using it?/Are there any companies like mine that are using it?

Istället för att jag ska babbla på här vill jag hänvisa till en lista av Peter Kim, upphittad på social media today.

8. So you can guarantee this?

Naturligtvis inte, det finns inga garantier, men personligen känner jag att garantierna för att skapa långsiktigt vinst och ekonomisk validitet och reliabilitet är större inom en filosofi som förespråkar individualitet och dialog snarare än spridda skurar av reklam där man mer eller mindre hoppas på att träffa rätt. Traditionell reklam är dyr och jämförelsevis inte alls lika pricksäker (längre). Folk är mer mediemedvetna. Tiderna förändras och människorna med dem. Kolla här för lite siffror på medieinvesteringar 2009.

9. Who´s going to do this? You? or us?

Eftersom jag är mer eller mindre säker på att konversationsmarknadsföring kommer att vara en drivande faktor i företags externa kommunikationsstrategier om 5-10 år, finns det all anledning att stärka kompetensen inom det egna företaget och alltså se till att utbilda den egna personalen. Det är inget fel med att hyra in konsulter i början men det är viktigt att man internt förstår sig på principerna hos de sociala verktygen och vad nätet har att erbjuda. Det är trots allt inte hjärnkirurgi det handlar om. Framförallt kretsar det mer än någonsin kring målgruppsanalys, dock baserad på psykografi snarare än demografi.

10. How long is this going to take?

Svår fråga som naturligtvis är väldigt relativ. Det handlar som sagt väldigt mycket om hur mycket tid man lägger ner på det, hur pass mottaglig målgruppen är, vilken bransch man jobbar inom osv. Men jag skulle nog tippa att det kan röra sig upp mot sex månader innan man börjar se ett verkligt resultat. Återigen är det nästan omöjligt för mig att ge ett svar på denna frågan men det är ungefär så lång tid det tog för mig att bygga upp någon slags social bas för min egen blogg och då skriver jag minst 2 ggr i veckan.

11. I still don´t understand but I´ll take your word for it.

Tack för det:) Men gör inte bara det, här finns lite andra att lita på:

Newsdesk

IDG

12. Can you get our website ranked higher in Google?

Yep! Detta kan framförallt åstadkomma genom att driva en blogg på hemsidan. På SEO.se kan du läsa mer om sökmotorsoptimering. Framföralt är det in och utlänkar som är viktigt i ett sökoptimeringstänk.

13. Will I make/save money?

Ja. Som jag har skrivit innan handlar detta framförallt om ett långsiktigt tänkande. Så fröna och skörda sedan. Men framförallt är social marknadsföring billig och kan även spara pengar åt dig, framförallt i en lågkonjunktur.

Det va allt för mig denna gången:)

26 thoughts on “Vad innebär egentligen sociala medier? 13 frågor och svar.”

  1. Tack för ett bra inlägg, bra med mer kött på benen när kunderna undrar vad de betalar för egentligen :)

    Jag ser gärna fler inlägg med den här stilen än massa statistik.

    Reply
  2. Tack för ett bra inlägg, bra med mer kött på benen när kunderna undrar vad de betalar för egentligen :)

    Jag ser gärna fler inlägg med den här stilen än massa statistik.

    Reply
  3. Tack för det, kul att du gillade det Björn:) Vi har valt att särskilja oss på Mindpark och blogga kring lite olika områden. Statistik är bra för människor vars arbetspositioner innebär att de måste förlita sig på hårda fakta, det är ett annat språk helt enkelt. Dessutom tycker jag att statistiken och mina lite mjukare, krönikaaktiga bloggposter kompletterar varandra riktigt bra. Det är nog där den stora styrkan ligger.

    Men hur som helst, kul att du gillade det, bläddra gärna igenom resten av mina poster, har inte så mycket statistik;)

    Reply
  4. Tack för det, kul att du gillade det Björn:) Vi har valt att särskilja oss på Mindpark och blogga kring lite olika områden. Statistik är bra för människor vars arbetspositioner innebär att de måste förlita sig på hårda fakta, det är ett annat språk helt enkelt. Dessutom tycker jag att statistiken och mina lite mjukare, krönikaaktiga bloggposter kompletterar varandra riktigt bra. Det är nog där den stora styrkan ligger.

    Men hur som helst, kul att du gillade det, bläddra gärna igenom resten av mina poster, har inte så mycket statistik;)

    Reply
  5. Strålande inlägg i stort.

    Personligen tycker jag inte man skall underskatta de organisatoriska kostnaderna för ett varumärke/företag som det innebär att involvera sig i Sociala Media.

    Exempelvis har de stora bredbandsleverantörerna en kundtjänst idag på ca 350 personer som svarar på frågor kring företagens produkter och tjänster. Marknadsavdelningen på densamma består av ca 10-20 personer.

    Om dessa företag involverar sig på riktigt i sociala media har vi ett tänkbart scenario där man har ca 100-200 anställda på marknadsavdelningen i framtiden. Det motsvarar en kostnad på ca 10-20 miljoner per år om man räknar in normala löner och materialkostnader.

    Så, effektivt är det, jag tror personligen på att vi måste gå hit. Men vi måste nog vara öppna med vad det verkligen innebär.

    Reply
  6. Strålande inlägg i stort.

    Personligen tycker jag inte man skall underskatta de organisatoriska kostnaderna för ett varumärke/företag som det innebär att involvera sig i Sociala Media.

    Exempelvis har de stora bredbandsleverantörerna en kundtjänst idag på ca 350 personer som svarar på frågor kring företagens produkter och tjänster. Marknadsavdelningen på densamma består av ca 10-20 personer.

    Om dessa företag involverar sig på riktigt i sociala media har vi ett tänkbart scenario där man har ca 100-200 anställda på marknadsavdelningen i framtiden. Det motsvarar en kostnad på ca 10-20 miljoner per år om man räknar in normala löner och materialkostnader.

    Så, effektivt är det, jag tror personligen på att vi måste gå hit. Men vi måste nog vara öppna med vad det verkligen innebär.

    Reply
  7. Tjena Johan. Tack för det:) Det är en väldigt intressant iakttagelse du gör när du drar parallellen till till Customer service och Customer Relations. Det är snarare det det handlar om. Jag har mer valt att titta på det som en startupkostnad i min blogg, men du har helt rätt, visst är det ett håll att gå.

    Problemen jag har haft med företags CS och CR är att man får olika infallsvinklar på problem, de säger olika saker ocj ibland blir rent ut sagt j-vligt frustrerad. Det är viktigt att hålla en enhetlig linje med sociala medier tror jag, eftersom de i ett senare skede har sådan stor styrka som marknadskanaler. Det är viktigt att behålla kunderna lojala, och det är svårt ju mer anställda man har.

    Jag är inte säker på att 100-200 anställda är en bra siffra när det kommer till just sociala medier, inte om man bara räknar dem med kundkontakt i alla fall. Däremot håller jag med resonemanget:) Tack igen

    Reply
  8. Tjena Johan. Tack för det:) Det är en väldigt intressant iakttagelse du gör när du drar parallellen till till Customer service och Customer Relations. Det är snarare det det handlar om. Jag har mer valt att titta på det som en startupkostnad i min blogg, men du har helt rätt, visst är det ett håll att gå.

    Problemen jag har haft med företags CS och CR är att man får olika infallsvinklar på problem, de säger olika saker ocj ibland blir rent ut sagt j-vligt frustrerad. Det är viktigt att hålla en enhetlig linje med sociala medier tror jag, eftersom de i ett senare skede har sådan stor styrka som marknadskanaler. Det är viktigt att behålla kunderna lojala, och det är svårt ju mer anställda man har.

    Jag är inte säker på att 100-200 anställda är en bra siffra när det kommer till just sociala medier, inte om man bara räknar dem med kundkontakt i alla fall. Däremot håller jag med resonemanget:) Tack igen

    Reply
  9. Inte inom 10 år kanske. Men marknadsavdelningen eller vad det nu kommer kallas kommer växa rejält. Det blir mediapengarna som blir lidande. Det kanske är rätt sätt att säga det på: Mediainvesteringarna får ge vika för konversationen. Och verktygen blir gratis men konversatörerna kostar :D

    Reply
  10. Inte inom 10 år kanske. Men marknadsavdelningen eller vad det nu kommer kallas kommer växa rejält. Det blir mediapengarna som blir lidande. Det kanske är rätt sätt att säga det på: Mediainvesteringarna får ge vika för konversationen. Och verktygen blir gratis men konversatörerna kostar :D

    Reply
  11. här tycker jag verkligen att du johan har slagit huvudet på spiken i en enda mening när det kommer till hur affären inom sociala medier kommer att se ut: Verktygen är gratis men konversatörerna kostar:)

    Reply
  12. här tycker jag verkligen att du johan har slagit huvudet på spiken i en enda mening när det kommer till hur affären inom sociala medier kommer att se ut: Verktygen är gratis men konversatörerna kostar:)

    Reply
  13. Pingback: Sociala Gerillan

Leave a Reply to JobCancel reply