Veckor i 190 och nu ska vi upp i pagerank

Puhh, det går undan. SIME förra veckan, krassliga servrar och krassliga halsar på mindpark, frukostseminarie och roadshow i småland (barometern.se) och blekinge (blt.se) i veckan som kommer. Allt strul har gjort att dagrapporterna blivit lite mer sporadiska – men från och med ikväll är vi back on track. Förresten, har ni sett att jag nu försöker skaka liv i gamla plazes.com – ännu bättre koll på mig via #minplats.

På ”att skriva listan” just nu:

  • utvärdering av första månaden med Twingly
  • lite tips och trådar till SIME-gänget, och andra konferensarrangörer
  • en tanke efter lunchen med Thorbjörn Larsson i Dublin
  • om min mamma, och din, som inte vet skillnaden på adressraden i webbläsaren och sökrutan i google, och vilka konsekvenser det ger
  • uppföljning av plustjänsterna och varför man inte bara kan göra matematik av det
  • ny hd.se/rubbet-analys
  • och tusen saker till…

Men först är det ett styrelsemöte i morgon eftermiddag som ska ha lite underlag, och ett par projekt som måste framåt.

Nyss hade vi måndagsmöte och Daniel körde sitt första miniseminarie för mig och Erik (det är sånt vi försöker göra så ofta vi kan). Temat byggde vidare på den tidigare upptäckten: vi får för lite trafik från google och behöver sökmotoroptimera. Efter en strålande premiärpreso i Apples Keynote var det dags för lite snabba första planer. Nu kör vi så det ryker. Givetvis ska ni få veta precis hur det går.

todo sökmotoroptimering

De vidriga anteckningarna ska vi inte skylla på Daniel. Förlåt mig, jag är en slarver. Och, vi menar inte meta när vi skriver det – men mer om det senare ;)

30 thoughts on “Veckor i 190 och nu ska vi upp i pagerank”

  1. Om ni får era ägare att länka till er så borde ni vara hemma. :-)

    Vi uppgraderades förresten nyligen till PR5. Känns bra.

    Reply
  2. Om ni får era ägare att länka till er så borde ni vara hemma. :-)

    Vi uppgraderades förresten nyligen till PR5. Känns bra.

    Reply
  3. Fast Pagerank betyder inget för hur mycket trafik man får från Google så ni borde stryka det från er whiteboard :)

    Reply
  4. Fast Pagerank betyder inget för hur mycket trafik man får från Google så ni borde stryka det från er whiteboard :)

    Reply
  5. Hahaha, men PR är jäkligt bra för egot – eller hur ;) Femman är bara första steget på vägen mot en åtta eller nia…
    Någon som har kolla på en bra, svensk tia förresten?

    Reply
  6. Hahaha, men PR är jäkligt bra för egot – eller hur ;) Femman är bara första steget på vägen mot en åtta eller nia…
    Någon som har kolla på en bra, svensk tia förresten?

    Reply
  7. Jocke, jag gillar dig. Men när det gäller SEO märks det att du inte riktigt hänger med i svängarna, vilket kanske inte är så konstigt eftersom Google gör att det går undan snabbare än 190…

    Ett tips, läs Hjalmars trackbackade inlägg. Han är en duktig dissare men han säger också mycket som stämmer väl med verkligheten. Dissningen är, tyvärr, till viss del befogad när det gäller vissa saker.

    När vi nu ses Jocke (vilket blir snart hoppas jag!) kan vi snacka lite SEO om du vill. Länkkataloger, blogrolls, meta och pagerank är nämligen inte så mycket värt längre. Det fungerar förvisso halvt om halvt på den svenska marknaden fortfarande, men inte ska ni som seriös aktör använda er av saker som går emot Googles riktlinjer eller som inte fungerar särskilt bra?

    Mitt tips:
    Content is king. Fortsätt skriva bra inlägg så kommer också inlänkarna. Ni får redan mycket gratispublicitet eftersom många känner till dig och Mindpark, vilket gjort att Mindpark.se fått stort genomslag redan nu. Länkar från ägarna är dock inget som ska underskattas.. Det är positivt!

    Om jag vore er skulle jag istället läsa på om SEO riktigt mycket för att lära er hur man bygger in välfungerande SEO i större satsningar som Rubbet m.m. Det är väl sånt ni ska syssla med? Det går att dra nytta av Googles sökningar, och det är något som ni borde fundera över mer. Bloggen däremot, den klarar sig ganska bra själv…

    Reply
  8. Jocke, jag gillar dig. Men när det gäller SEO märks det att du inte riktigt hänger med i svängarna, vilket kanske inte är så konstigt eftersom Google gör att det går undan snabbare än 190…

    Ett tips, läs Hjalmars trackbackade inlägg. Han är en duktig dissare men han säger också mycket som stämmer väl med verkligheten. Dissningen är, tyvärr, till viss del befogad när det gäller vissa saker.

    När vi nu ses Jocke (vilket blir snart hoppas jag!) kan vi snacka lite SEO om du vill. Länkkataloger, blogrolls, meta och pagerank är nämligen inte så mycket värt längre. Det fungerar förvisso halvt om halvt på den svenska marknaden fortfarande, men inte ska ni som seriös aktör använda er av saker som går emot Googles riktlinjer eller som inte fungerar särskilt bra?

    Mitt tips:
    Content is king. Fortsätt skriva bra inlägg så kommer också inlänkarna. Ni får redan mycket gratispublicitet eftersom många känner till dig och Mindpark, vilket gjort att Mindpark.se fått stort genomslag redan nu. Länkar från ägarna är dock inget som ska underskattas.. Det är positivt!

    Om jag vore er skulle jag istället läsa på om SEO riktigt mycket för att lära er hur man bygger in välfungerande SEO i större satsningar som Rubbet m.m. Det är väl sånt ni ska syssla med? Det går att dra nytta av Googles sökningar, och det är något som ni borde fundera över mer. Bloggen däremot, den klarar sig ganska bra själv…

    Reply
  9. Finns väl inga svenska sidor med över PR7 vad jag vet. Jag är inte så insatt. Det betyder ju som sagt inte så mycket i praktiken.

    Reply
  10. Finns väl inga svenska sidor med över PR7 vad jag vet. Jag är inte så insatt. Det betyder ju som sagt inte så mycket i praktiken.

    Reply
  11. Ja, men det är ju just det som är grejen. Vi är i en lärande process runt det här. Har haft samtal med Nikke, tex, och lärt mig mycket.

    Att content är king är fullständigt självklart – och det tänker vi inte kompromissa på – men bloggrullen kan vara bra värde ändå, meta betydde inte metataggar (vilket jag också skrev) utan vettiga metadata på tex bilder och att vi behöver skruva lite på vår markup, och att finnas med i tex open directory är väl mest en hygienfaktor.

    Gå emot googles riktlinjer finns öht inte på kartan. Du har väl sett mitt totala raseri mot skojare som Hermes et al tidigare? Eller min kritik mot TS för deras jamsande med ceo-certifiering. Det här är helt ärligt och helt riktigt menat. Vi ska bara göra det som är rimligt för att få den position och trafik vi förtjänar.

    Reply
  12. Ja, men det är ju just det som är grejen. Vi är i en lärande process runt det här. Har haft samtal med Nikke, tex, och lärt mig mycket.

    Att content är king är fullständigt självklart – och det tänker vi inte kompromissa på – men bloggrullen kan vara bra värde ändå, meta betydde inte metataggar (vilket jag också skrev) utan vettiga metadata på tex bilder och att vi behöver skruva lite på vår markup, och att finnas med i tex open directory är väl mest en hygienfaktor.

    Gå emot googles riktlinjer finns öht inte på kartan. Du har väl sett mitt totala raseri mot skojare som Hermes et al tidigare? Eller min kritik mot TS för deras jamsande med ceo-certifiering. Det här är helt ärligt och helt riktigt menat. Vi ska bara göra det som är rimligt för att få den position och trafik vi förtjänar.

    Reply
  13. :)

    Det har jag. Jag var itne så orolig för att ni skulle gå emot Googles riktlinjer heller…

    Att Hjalmar, jag och Dan reagerar så starkt är dels för att vi är alldeles för insatta i Googles oövervinneliga kamp och att “Todo”-listen ser precis ut som hur SEO-arbete gick till för 1-2 år sedan. Gör man det rätt kan det dock bli jättebra.

    Bra att du snackat med Nikke, som förövrigt bytte jobb idag och är nu anställd som SEO-specialist på Agent Interactive. Få har koll på hur etisk SEO ska gå till som Nikke.

    Reply
  14. :)

    Det har jag. Jag var itne så orolig för att ni skulle gå emot Googles riktlinjer heller…

    Att Hjalmar, jag och Dan reagerar så starkt är dels för att vi är alldeles för insatta i Googles oövervinneliga kamp och att “Todo”-listen ser precis ut som hur SEO-arbete gick till för 1-2 år sedan. Gör man det rätt kan det dock bli jättebra.

    Bra att du snackat med Nikke, som förövrigt bytte jobb idag och är nu anställd som SEO-specialist på Agent Interactive. Få har koll på hur etisk SEO ska gå till som Nikke.

    Reply
  15. Det var det jag skrev att jag vet :). Jag har läst dina Hermes-inlägg och vet att du är en av de starkaste personligheterna emot det också…

    Reply
  16. Det var det jag skrev att jag vet :). Jag har läst dina Hermes-inlägg och vet att du är en av de starkaste personligheterna emot det också…

    Reply
  17. Hittar inte din kalender just nu Joakim, men du råkar inte vara i Stockholm den 4:e eller 6:e oktober när en stor del av de verkligt duktiga inom svensk SEO samlas för en träff inom ramen för SEO-forum.se?
    Det vore kul att höra dig säga ett och annat om tidningar och tidningshusens syn på Google-referenser, samtidigt som vi kan mata dig med riktigt nerdigt down-to-the-dirt SEO-snack.

    Inser att det är sent påtänkt, men om du skulle ha ett par timmar lediga på kvällen så kan vi ju dricka öl med dig. Det är då SEO-nördandet blir riktigt allvarligt.

    Reply
  18. Hittar inte din kalender just nu Joakim, men du råkar inte vara i Stockholm den 4:e eller 6:e oktober när en stor del av de verkligt duktiga inom svensk SEO samlas för en träff inom ramen för SEO-forum.se?
    Det vore kul att höra dig säga ett och annat om tidningar och tidningshusens syn på Google-referenser, samtidigt som vi kan mata dig med riktigt nerdigt down-to-the-dirt SEO-snack.

    Inser att det är sent påtänkt, men om du skulle ha ett par timmar lediga på kvällen så kan vi ju dricka öl med dig. Det är då SEO-nördandet blir riktigt allvarligt.

    Reply

Leave a Reply to AntonCancel reply