Igår rapporterade E24 om Mediavisions undersökning av webb-tv i Sverige. Det dagliga tittande har tredubblats sedan början av året (3 procent till 10 procent).

I USA ökar också webb-tv-tittandet, eMarketer visar att tillväxten sker NU! (Dock är deras mått lite trubbigare, eftersom de använder månadstittande). Den största ökningen sker i år, men fortsätter att öka kraftigt fram till 2009. Men redan i år tittar drygt 70 procent av USA:s internetanvändare på webb-tv under en månad.

tv_us1

Källa: eMarketer, Online Video

Nästan tre av fyra i USA tittar alltså på webb-tv under en månad. Hur mycket tittas det då? Ja, en hel del visar comScore i sin undersökning Video Metrix July:

  • I genomsnitt tittades det mer än 3 timmar per anv. under juli.
  • Det genomsnittliga klippet varade i 2,7 minuter
  • 70 klipp såg en genomsnittlig webb-tv-tittare, mer än två om dagen.

Av de rena videosajterna är Google störst med nästan 2,5 miljarder videos, vilket motsvarar 27 procent av alla klipp i USA. YouTube.com står för nästan för hela Googles andel, med mer än 2,4 miljarder klipp.

video_tabell