Annonsintäkterna på internet ner 5 procent

Under första årets första tre månader minskade annonseringen online i USA med 4,9 procent jämfört med motsvarande period 2008, enligt de senaste siffrorna från The Interactive Advertising Bureau tagit fram tillsammans med PricewaterhouseCoopers.

Under första kvartalet uppgick annonseringen online till 5,5 miljarder USD jämfört med 5,8 miljarder kvartal 1 2008.

online annonsering usa

Onlineannonseringen klarar sig riktigt bra om man jämför med tidningarna i USA som tappade 30 procent av annonsintäkterna i print under första kvartalet…

2 thoughts on “Annonsintäkterna på internet ner 5 procent”

  1. Ett viktigt perspektiv här är att när printannonsering tappar 30-40% så påverkar det såklart säljets fokus. Jag ska inte påstå att det är självklart att tappet bara beror på det, men jag är ganska säker på det är mekanism som synts i alla mediehus. Gissa hur mycket tid av säljmötena som går åt till att fundera på hur man ska hämta hem de många miljoner som försvinner från print, vs den tid som man lägger på “småpengarna” i nya kanaler.

    Reply
  2. Ett viktigt perspektiv här är att när printannonsering tappar 30-40% så påverkar det såklart säljets fokus. Jag ska inte påstå att det är självklart att tappet bara beror på det, men jag är ganska säker på det är mekanism som synts i alla mediehus. Gissa hur mycket tid av säljmötena som går åt till att fundera på hur man ska hämta hem de många miljoner som försvinner från print, vs den tid som man lägger på “småpengarna” i nya kanaler.

    Reply

Leave a Reply to Joakim JardenbergCancel reply