Branschens egen tidning visar vägen – Medievärlden slutar tryckas

Medievärlden stoppar pressarna och blir nättidning ”endast”. Jag hade önskat att det var resultat av en genomarbetad, progressiv och offensiv strategi, och inte bara ett försök att spara pengar. Men det är ju inte för sent än, det är nu man kan börja med att definiera om sig. Jag tror det kan bli en spännande resa, och det känns som tidningen redan tagit ett par steg i rätt riktning.

Jag kan förstå beslutet att satsa på nätet enbart. Uppdraget och de ekonomiska förutsättningarna har inte gått ihop. Sedan man gjorde om affärsmodellen för tidningen har Anders Ahlberg fört en ojämn kamp mot Excel, och jag förstår att han känner sig besviken idag. Jag förstår också att han lämnar tidningen. Det tror jag är det bästa för både medievarlden.se och för honom själv. Det krävs en omstart för tidningen.

Det som är lite klurigare att förstå är att man definierar om uppdraget. Enligt artikeln:

Tidningen får ett nytt uppdrag, att granska branschen. I dag ska den både vara opinionsbildande och granskande.
– Det nya uppdraget gör att Medievärlden på ett ännu tydligare sätt kommer att kunna fokusera på att granska branschen vilket ingen annan tidning gör i dag, säger Tidningsutgivarnas vd Anna Serner

Men det lär väl klarna och då har jag några få förhoppningar.

  1. Att vi tillsammans hittar nya och spännande vägar för samarbeten. Kanske att nya medievarlden.se står för nyheterna och bevakningen och att SSBD och Mindpark står för debatten.
  2. Att Axel Andén får ta över som chefredaktör för nya, slimmade, hypermoderna och banbrytande medievarlden.se. Vi är säkert många som som sluter upp och hjälper till där det behövs.
  3. Att branschen ställer upp och annonserar. Vi kanske till och med ska sätta ihop ett gemensamt annonspaket? En platsannonslösning för medievarlden, SSBD och Mindpark roddar vi ihop i ett grisblink.
  4. Att prispaketet runt ”Årets…” i någon slags shape and form räddas, och breddas.

Frågorna är många och diskuteras såklart på Twitter, i bloggar och på Twinglykanalen /media. Häng med.

Uppdatering: lite kommentarer på kommentarerna

  • Journalisten.se gör ett rakt nyhetsknäck som det inte är så mycket att säga om. Men sedan skriver Helena Giertta en ledare som gör mig stum. För det första hävdar hon genomgående att man ”lägger ner Medievärden”. Sedan fortsätter hon med fantastiska citat som: ”Papperstidningens uppskattas mest av sina medlemmar, oavsett om det är TU, scouterna eller Journalistförbundet man är medlem i.” Ahh, dit och läs själv
  • Sofia Mirjamsdotter på SSBD är förvisso också inne på att det är negativt i texten ”TU skickar dubbla signaler när de lägger ner Medievärlden”. Jag tycker vi ska vara mer försiktiga än så med att döma ut webbens kapacitet. Men jag håller med om att det varit en bra produkt på papper, att de gjort ett grymt arbete (jag var nog inte tydlig med det i min text ovan – mån om att se framåt), och att Anders Ahlberg gjort ett kanonjobb.
  • Sven-Åke på hd.se:s Ledarbloggen är tidigt ute och säger ”Farväl till Medievärlden”. Jag håller med om att behovet av debatt nog aldrig varit större, men menar nog ändå att det heller aldrig funnits så många arenor för det, så goda möjligheter till samtal.
  • Rolf van den Brink kommenterar, och får efter stor tvekan en länk. ”Medievärlden – TUs och Annonsörernas udda logik”.
  • Dagens Media, alltid lika tråkiga i sina rubriker: ”TU skrotar Medievärlden”. Anna Serner intervjuas.
  • Resumé vinner en poäng på sakligaste rubben: ”Tidningsutgivarna lägger ner tidningen

Uppdatering 2: Axel fick jobbet. Skönt att ha rätt på en punkt, nu ska bara de tre andra önskningarna slå in också.
Kommentarer från Medievärlden, Dagens Media, Journalisten, Resumé, TU själva via MyNewsdesk och så klart: Twitter

13 thoughts on “Branschens egen tidning visar vägen – Medievärlden slutar tryckas”

  1. Axel for president! Helt klart!

    Jag kan inte annat än småmysa lite över att det blev som det blev, att den bara finns kvar på nätet. Webbtidning ftw. Jag tror de kommer lyckas bra. För de är redan bra och vågar utveckla sig hela tiden. Precis som det ska vara.

    Reply
  2. Jag dömer ju inte ut webbens kapacitet, däremot undrar jag hur de tänker om sin målgrupp, och så är det ju just att det här beslutet inte är fattat utifrån framtidstro på webben, utan av helt andra skäl. Som jag också skrev – hade så varit fallet skulle det ha varit lite av ett halleluja moment. Sen är jag övertygad om att du förstår hur jag menar med dubbla budskap. Krama papper och samtidigt lägga ner papperstidningen…

    Reply

Leave a Reply to Emanuel KarltenCancel reply