Precis som i lördags sitter jag på konferens, och precis som i lördags gör jag lite noteringar på en och samma sida. Så gör en klassisk reload om du vill se det senaste. Den här gången är det ”Disruptive media: Sociala medier för kommunikatörer” som arrangeras av Annika Lidne och hennes Lidne Inc.

Hygienfaktorerna är bra på plats. Kaffet är varmt och starkt, nätverket är öppet och fungerande (även om det honkar lite nu) och det finns ström, åtminstone vid kanterna. Jaikus backchannel är igång och ligger upp, plus i kanten. Men det är lika få laptops här som på en genomsnittlig tidningskonferens. Däremot har 99% ett facebook-konto ;)

Beata Wickbom är moderator och inleder med genidraget att intervjua publiken. Förutom att det är kul att höra lite om vilka som är här och varför misstänker jag att det kommer att få en del deltagare att sitta lite mer på spänn. Nästa fråga kan ju landa hos mig ;)

Först ut är Annika själv som gör en bra sammanfattning av mediaanvändandet av idag. Rubriken innehåller ordet trender, men jag skulle nog vilja påstå att det faktiskt handlar om NU! Förhoppningsvis lägger Annika upp sin preso sedan så kan ni se ett snapshot av en insatt PR-människas syn på nuläget. Det blir lite Wikipedia, lite UGC, lite om hur traditionella medier tappar mark, sociala nätverk in alles. Men också lite nyttigt fokus på företagsbloggande (yes!), hur de sociala nätverken faktiskt har en roll inom företagen. Beskriver hur microbloggarna och närvarotjänsterna har spelar roll tex för LA Fire department. Nämner också att video är hett, tex genom att berätta om att Björns nördfilm från lördagens Hubbub 07 redan haft över 500 tittare. Sammanfattar:

  • Allt går blixtsnabbt
  • Mediafragmenteringen ökar
  • Personalisering av kommunikationen
  • Relationer är nyckeln
  • Var överallt

Nästa ut är Björn Jeffery från Good Old. Det är ganska mycket samma konferensliga as always. Mahesh är här, Mattias Östmar, Martin Källström, Henrik Ahlén med flera är här. Som tur var är här väl ca 130 pers som jag aldrig sett förr. Björn kör en utökad och modifierad version av sin nyttiga tes om valutor på nätet. Han listar de åtta valutorna som driver användare till aktivitet på nätet – mer i hans preso sedan:

  • innehåll
  • trafik
  • ökad användarnytta
  • identitet
  • värderingar
  • exponering
  • varumärkeslojalitet
  • och såklart, pengar

Björn närmar sig slutet med att beskriva caset runt nya fokus.se och vikten av att ”arbeta med det man har”. Bra så Björn. Trots att du försökte med en disclaimer om att du inte var i stöt så blev det alldeles utmärkt. Autopilot on!

Fika. Mer kaffe till folket!

Next up är Annika Lidne igen som ska prata om ”Skapa relationer med Corporate Communications”. Det handlar väldigt mycket om hur viktigt det är att låta företagssjaten vara hubben för all din externa kommunikation. Jämför ett antal sajter som tex apple.com och google.com som bra exempel. De visar inte allt på en gång, de är inte det minsta lika – men de är båda väldigt anpassade och relevanta för sitt respektive företag och dess produkter. Gör ett tappert ansats att belysa varför allt för många företagssajter landar längre ner bland sökresultaten än bloggar etc. SEO in one minute. Lycka till – men ett mycket bra försök ;) Sammanfattar: Ni (pr-folket) kommer inte undan de sociala medierna. Get into it!

Underbara, härliga Erik Wahlforss och Alexander Ljung från SoundCloud/Trustmojo. Åhh, jag blir glad av dem – även när deras inledning är totalt förvirrad… Alexander börjar med den självklara frågan: ”Disruptive?”. Kan inte låta bli att undra hur många i det här rummet som ens kan försöka svara på den frågan. Släpper tangenterna och lyssnar på kloka ord om förtroendets många skepnader och varför förtroende är så extremt viktigt för de sociala medierna. Googla på performativity. Tre slutord (som alla stänker skit på facebook;)

  • Paradigmskiftet har redan skett
  • Representationen är en social aktör
  • Förtroende är vår ultima (!) kompexitetsreducerare

En bra dragning föder tankar och väcker debatt. Ett exempel från jaiku mitt i presentationen. Varför vänta – en stor fördel med backchannels.

Sista passet före lunch, Hans Leijström från Trive (numera getupdated). Communityexpert på temat ”Skapa långsiktiga och bestående relationer med communities. Marginalanteckning: ”nästa bild tack” varför trycker han inte fram sina slides själv? Visar lite kul slides från bland annat Gartner. Yihaa! Det här funkar kanske i huvudsakliga målgruppen här, men jag tappade intresset. För grunt, för självklart. Sorry. Läs Jyri Engeström här istället. Disclaimer – det kan också vara så att jag bara är lunchsugen;)

Nu lunch, sedan fortsätter bloggandet här ”Distruptive media – reload… Part 2


Gott om bloggare här, har inte hittat alla än bara. Häng med: