Facebook – En stor nattklubb men bara ett dansgolv

Användarna flyr Facebook.

  • I dec 2007 hade siten 8,9 miljoner användare i Storbritannien.
  • Jan 2008 hade siffran sjunkit tilll 8,5 miljoner.

Men det är inte bara Facebook som lider av sjunkande besökssiffror, även MySpace upplever minskande användarstatistik. En ökad oro över den mängd personlig information som ges ut på internet och att arbetsgivare och företag i större utsträckning förbjuder folk att logga in från sina arbetsplatser, uppges som två primära orsaker till den minskande besöksstatistiken.

nattklubbDetta stämmer säkert delvis men jag har en annan teori. Inget varar för evigt. Tar du bort teknikens hårdvara och mjukvara från web 2.o så består de sociala nätverken till syvende och sist av människor och människor tröttnar. Vi har haft denna diskussionen på jobb och min kära chef har gjort en liknelse mellan sociala nätverk och nattklubbar som enligt min mening inte är helt fel.

Uteställen är väldigt beroende av antingen hypen som växer upp omkring dem, eller stämningen och det nischade varumärke de lyckas bygga upp. Nattklubbar fungerar på grund av två faktorer, deras status som ny och spännande aktör, eller på grund av att de lyckats flirta till sig av skara trogna kunder som lojalt kommer tillbaka eftersom det är “deras” ställe.

Tom nattklubbHypen kring Facebook och de stora trendsättande sociala nätverken har försvunnit. Facebooks storlek har blivit sitens stora svaghet. Ju större ett samhälle blir desto mer växer längtan efter att hitta sin egen plats och närområde. Det handlar om identifikation. Precis som större nattklubbar ofta har olika dansgolv för RnB, Rock, Schlager och Hip-Hop, måste de kommersiellt stora sociala nätverken nischa sig om om de ska överleva. Trenderna mot lokalt och hyperlokalt består inte bara av geografiska gränsdragningar utan även psykologiska. Facebook har förvandlats till en nattklubb med ett dansgolv där en taskig Dj spelar samma låtar om och om igen. Utbudet möter inte efterfrågan.

graf

[update: Kanonbra Daniel. Passar på att länka till What’s Next som apropå Lunarstorm pratade communities för ett tag sedan. 24 minuter in, för den som vill snabbspola. /Chefen]

16 thoughts on “Facebook – En stor nattklubb men bara ett dansgolv”

  1. Pingback: Daytona Blogg
  2. Det du skriver är delvis sant.

    Människor tröttnar, söker sig vidare och letar efter identitet och en plats där man har betydelse o.s.v.

    Fast samtidigt som det är sant, och det bidrar till sjunkande besökssiffror för sidor som Facebook, så är människan en vanemänniska och flockdjur.

    När man når en nivå att alla av betydelse är på ett visst ställe så drar du dig ditåt med jämna mellanrum även om stället i sig inte riktigt är din grej. Inte lika ofta som i början men du gör det. Kommunikationen sker där och uppdatering kring det senaste sker där inne. Sen loggar du ut och söker efter dig själv någon annanstans.

    Vi använder tex inte google enbart för att de är bäst utan även pga vanan och bekvämligheten. Vi vet hur det fungerar och att vi får svar och det täcker vårt behov. Facebook har förvandlats från en plats där vi testade nöjen och funktioner till att ha blivit vår nya sökmotor. En sökmotor inom de privata områdena som google inte klarade av att täcka upp. Vi vet hur det fungerar och att vi får svar och det täcker vårt behov.

    Reply
  3. Det du skriver är delvis sant.

    Människor tröttnar, söker sig vidare och letar efter identitet och en plats där man har betydelse o.s.v.

    Fast samtidigt som det är sant, och det bidrar till sjunkande besökssiffror för sidor som Facebook, så är människan en vanemänniska och flockdjur.

    När man når en nivå att alla av betydelse är på ett visst ställe så drar du dig ditåt med jämna mellanrum även om stället i sig inte riktigt är din grej. Inte lika ofta som i början men du gör det. Kommunikationen sker där och uppdatering kring det senaste sker där inne. Sen loggar du ut och söker efter dig själv någon annanstans.

    Vi använder tex inte google enbart för att de är bäst utan även pga vanan och bekvämligheten. Vi vet hur det fungerar och att vi får svar och det täcker vårt behov. Facebook har förvandlats från en plats där vi testade nöjen och funktioner till att ha blivit vår nya sökmotor. En sökmotor inom de privata områdena som google inte klarade av att täcka upp. Vi vet hur det fungerar och att vi får svar och det täcker vårt behov.

    Reply

Leave a Reply to GuldplateCancel reply