eMarketer har sammanställt ett par olika prognoser för den globala annonseringen online. Bland annat har man tittat på siffrorna från Bernstein Research som visar att totalt kommer annonsering på nätet att uppgå till 56 miljarder dollar i år. Det motsvarar en andel på 9,4 procent av all annonsering.
Fram till 2012 kommer annonseringen online att växa till 98 miljarder dollar. Det betyder att den genomsnittliga årliga tillväxten kommer att ligga på nästan 17 procent. Samtidigt kommer all annonsering öka med 6 procent i genomsnitt per år. Alltså kommer onlineannonseringens andel att öka och enligt Bernstein Research kommer den att uppgå till 13,1 procent om fyra år.
IDC har också tittat framåt och förutspår att annonseringen online kommer att uppgå till 106 miljarder globalt 2011. Enligt IDC kommer onlineannonseringen stå för 13,6 procent av de totala medieinvesteringarna år 2011. Dock med stora variationer i olika regioner. I Västeuropa kommer nästan en femtedel (18,6 procent) av all annonsering läggas på nätet.