jardenberg kommenterar – 2009-09-15

  • @Facebook Launching Status Tagging for All Users Today
  • – Ja, det här är verkligen ett stort kliv framåt för att knyta ihop facebooksäcken. Det handlar inte om att kopiera Twitter, det handlar om att förädla vad som blivit en konvention. Jag är imponerad av Facebook, har jag sagt det?

  • När tekniken förändrar politiken
  • – Kom på konferens den 15/10. Vi kan se det som din födelsedagspresent till mig, så behöver du inte köpa tårta. Ok?

  • The Value of TechCrunch50: Mint Acquired by Intuit for $170m Two Years After Winning TC40.
  • – Det intressanta i den här gästposten, kanske den sista från Aaron på Mint-temat, är inte hur de gick från $0 till $170m på tre år. Det viktiga är hur medvetet de jobbade med sin strategi. Ett upplägg som i mångt och mycket känns igen från Spotify mfl. Men lärdomen är ändå att det går inte att kopiera formeln utan en riktigt bra tjänst i botten. Smartness tar dig inte ens halvvägs om din tjänst suger.

  • BusinessWeek sinks $16m on social media project – Brand Republic News – Brand Republic
  • – Oj, imponerande kostnad. Det är nog så att det finns saker vi i traditionella medier bör göra mer av, och en del som vi inte bör göra alls.

  • Friat i Granskningsnämnden
  • – Jag undrar om Andreas, som jag tycker monumentalt gott om och gillar att samtala med, inser vilken skyhög häst han sätter sig på här. Det hade jag faktiskt inte förväntat mig. Att han anser sig vara så mycket klokare än Bison och Z, eller iaf så mycket mer upplyst, tror jag att han kommer att finna väldigt pinsamt på en mindre självgod dag.

  • Svenska menyer till HTC Hero
  • – Ja, jag har uppgraderat ikväll. Det tog tre timmar, för att installeraren av HTC Sync lägger drivers på ett ställe och sedan letar efter dem på ett annat. Och sedan stod det att jag skulle ta backup innan jag körde installationen, men det finns inget program för att ta backup (om jag inte vill försöka leta upp ett i Market). Och efter uppgraderingen ser det fortfarande inte ut som jag har något svenskt tangentbord.
    Det är fan inte konstigt att det går så bra för iPhone.

  • Disruptive förändras!
  • – Ahhh, fler kollaborativa bloggar. Även om skillnaden på två personer och tre personer inte är så stor i numerär så är det ändå en signal. Och tre tecken är en spaning, eller hur är det nu de säger i radioprogrammet?

  • Google turns a new page in online news content – Times Online
  • – Nu är det bevisat. Världen har blivit galen.

  • 15:45: Är inte gp.se rätt gammal och dammig Charlotte Odbjer?
  • – För det första, ännu ett ombyggnadsprojekt som leder till ännu en sajt som ser ut som alla andra. Det behöver inte alls vara fel, men varför göra så mycket väsen av det. Varför inte bara ett karbonpapper, klappat och klart på ett par veckor. Och för det andra, vad ÄR det där med kampanjer för websajter. Var jävligt bra, så marknadsför de sig själva. I synnerhet på en lokal marknad där man redan har en stark marknadsposition. Pengar i sjön för att hålla marknadsavdelningen sysselsatt.

  • Nominerad till Årets digitala dagstidning!
  • – Väl förtjänt. Hoppas ni vinner också!

  • Skolungdomar och källkritik · Mindpark
  • – När det ”klagades” på twitter om att mindpark och ssbd skrev så mycket och så intressant att folk fick ångest över att inte hinna läsa allt, så tänkte jag: men så lyssna då? Så jag läste in Nicklas Lundblads långa post och fortsatte sedan med Gustavs av bara farten. Jag tror det är en bra sak, att bjussa på den möjligheten också. Men jag bör nog inte läsa Gustavs texter, det är lite skillnad mellan 14 och 43 ;) Lyssna på orginalet på den här bloggposten och mitt pitchade försök på den här länken:
    http://dl.getdropbox.com/u/3174/lite-mer-gustav.mp3

  • People who shopped for baseball bats … « Music Machinery
  • – Jag är en sucker för amazon-humor.

  • 10 People You Won’t See on Twitter Anymore
  • – En del punkter i den här utrensningen är ju relativt simpla, men i andra fall kommer det att bli sjukt svårt med gränsdragningarna. Och i sådana fall brukar min enkla princip vara: men så dra inga gränser då.
    Jag förstår verkligen twitters ansats, men jag bävar för konsekvenserna…

  • The psychology behind social engagement: What does it mean when you click the “Like” button?
  • – Mitt största problem med ”tummen upp” är att det är oklart om det är innehållet eller framförandet som man ger tummen upp. Om tex Andreas Ekström skriver en briljant text där han dissar Google, ska han få en tumme upp eller en tumme ner? Texten är välskriven och jag gillar ämnet, men tycker han kommer till fel slutsatser?
    Precis som med min pet peeve, Emo Vote, så är hela tiden problemet att det finns olika tolkningar av innebörden. Sannolikt lika många olika som det finns klickare…

  • 2009-09-09 – 09:09:09
  • – Via tips från Bolstad hittade jag den här. Känns som jag levt under en sten, visst borde den här galenskapen seglat upp ovanför radarskugga tidigare?

  • ”Sajtägare har ett ansvar för döden på internet” – DN.se
  • – Och var har ”Medierådet” hållit hus när den här frågan har diskuterats? På bloggar, på klipphällar, i långa samtal har det här stötts och blötts på ett avsevärt intelligentare sätt än vad som tas upp här. Kom in i matchen!

  • WordPress, Twitter, the Elks Club: 10 new routines at a news startup » Nieman Journalism Lab
  • – The new routine is anything but routine ;)Jag har ju skrivit om det här paret tidigare, och här är en mer detaljerad post om hur deras verksamhet funkar rent praktiskt. Hade egentligen tänkt skriva ner en plan på hur det skulle kunna se ut på hemmaplan, men inser att jag inte kommer att hinna (före jul) så här kommer länken så länge. Enjoy. I do.

7 thoughts on “jardenberg kommenterar – 2009-09-15”

  1. Tja, det är ju upp till var och en att läsa och göra en egen bedömning. Jag kan bara konstatera att Granskningsnämnden, som sagt, inte ens tog det till själva nämnden utan lät det hela vara med ett direktörsbeslut. Det säger en del om hur solklart fallet var.

    Och som jag också har sagt tidigare, vilket även Rasmus Fleischer skrivit om: Det är gränslöst fascinerande hur provocerade Google-älskare blir av minsta lilla ifrågasättande, även om det är inbäddat i så mycket beröm som Google fick i det aktuella inslaget. Det är en extern support som nog bara Apple kan tävla med. Eller finns det fler företag som har lika hängiven “following”? Det vore extremt intressant att studera fler exempel på samma fenomen.

    Reply
  2. Men det är ju synd ändå, Fredrik – jag (och GRN, och rätt många andra såvitt jag förstår) tycker verkligen att du i just det här fallet har ett svagt case, men har inget emot att bli emotsagd eller motbevisad! Jag länkar direkt om du vill återkomma i ärendet.

    I grund och botten kvarstår min häpenhet främst vad det gäller en sak: Hur kunde du uppfatta det som sas i programmet som “ensidig kritik”?

    Reply
  3. Hmm, kan ingen ge mig fördelsedagspresenten att komma på Fokus konferens också? 2.500 är billigt för en dylik konferens, men med tanke på att jag måste plocka ut en semesterdag då också så blir det en rejäl utgift…

    Reply
  4. Jag minns den, och andra, kampanjer jag drabbats av alldeles för väl. Det finns ingen motsägelse mot min kommentar ovan, det har aldrig varit “mina” kampanjer. Jag hade hellre lagt pengarna på mer utvecklare.

    Att rubbt inte flyger är varken på grund av, eller trots, kampanjandet. Det är inte ens säkert att det beror på att tjänsten är dålig i grunden. Däremot är den inte särskilt ompysslad just nu. Under perioder när den var integrerad på hd.se växte den bra, och sedan kom teknikstrul ivägen. Nu är den organiska tillväxten mycket blygsam och vacklande: http://sis-index.se/analys/Rubbt

    Sajten för verkligen en tynande tillvaro, men jag hoppas ändå att den ska få en fair chans framöver. Utifrån den här texten tar jag gärna emot förslag på vad Rubbts nya hussar kan göra bättre: https://jardenberg.se/om-rubbet-v20/

    Reply

Leave a Reply to Andreas EkströmCancel reply