Stora sociala nätverk a la MySpace och Facebook, har problem med att kapitalisera på sina användare. Trots spådomar om att tjänsterna skulle innebära ett slags digitalt Klondike för annonsörer har alltså inokmsterna mer eller mindre uteblivit. Detta trots ökade trafiksiffror för tjänsterna:

  • MySpace har haft en årlig och genomsnittlig trafiktillväxt med 513% sedan 2005.
  • Under samma period växte Facebook med 550% om året.

Var tar då annonsintäkterna vägen? Trots bevisad muskelstyrka har till exempel MySpace en annonskostnad som är så låg som 13 cent per CPM. Svaret är att sajterna förvandlats till tjänster och produkter med bara muskler och ingen hjärna.

Dagens nischade trender på internet gör att annonsörer på breda tjänster får känna på personlighetens långa svans. I takt med att användarna rör sig mot nischade nätverk handlar det om att marknadsföra sig psykografiskt och inte demografiskt. Annonser, precis som tjänster, måste tala till den specifika användaren. Chris Anderson avslöjar i sin blogg (som jag länkade till ovan) att hans egna sociala nätverk DIYDrones som ligger på Ning, har ett effektivt CPM (CPM innan Google tagit sin andel) på 3.60 dollar.

Idag har dålig webbreklam blivit lika med opersonlig reklam på opersonliga tjänster. Målgruppsanalys och rätt budskap via rätt kanal till rätt användare har aldrig varit viktigare. Program som Adblock plus är ett resultat av att företag spänner musklerna när de annonserar på nätet istället för att tänka. Fragmentering är ett nyckelord och en trend som gör att människan får lämna plats åt individen. Världen har blivit mer kontextuell och det måste budskapen och annonsplatserna också bli. Det är i nischen de stora guldfynden finns.

P.S Sorry Fabio men du får ta en för laget:)

Ursäkta röran.