Kort om FT.com och intäkter bakom paywall

Via Olle LidbomsAnalysbrevet” påminns jag om att Financial Times nyligen släppte lite siffror.

FT.com now has 1.6 million registered users and 121,000 paid subscriptions – that’s a 22 percent rise year on year, but only 4,000 more than it had in July.

But at FT Publishing, the division that houses FT Group, revenue was down 14 percent year on year at constant currencies. This fall isn’t explained – while the FT is the biggest asset in the Publishing division, the unit also includes a 50 percent stake in The Economist Group and B2B businesses such as Mergermarket, both of which have had a challenging, recession-hit year so far.

via Earnings: FT Group Paid Subs Drive Slim Revenue Growth | paidContent:UK.

Man är alltså fascinerad över minskande intäkter.

google trends ft.com

Kan det har något att göra med en trafikminskning från runt 400K unika/dag till 150K/dag? Jag vet inte, men det ser hur som helst inte speciellt vackert ut.

Jag är heller inte speciellt imponerad över att en sajt ft.com har stagnerat på 121.000 betalande kunder – med tanke på vilken image de har, vilken position deras innehåll har, deras globala räckvidd och det enkla faktum att nästan ingen sannolikt betalar för tjänsten med den egna plånboken.

3 thoughts on “Kort om FT.com och intäkter bakom paywall”

  1. Jo, visst är det så. Och visst är det så att kurvan kan sägas vara taskig mot dem för att toppen handlar om finanskrisen och att de nu är på väg tillbaka mot sitt normalläge igen. Men 1. krisen är sannerligen inte över, intresset borde hålla i sig nästan av sig själv och 2. hur bra är det för en sajt att landa på ett lägre läge än man började efter en trafiktopp. Det är ju i de lägena vi ska bygga en ny lägstanivå. Min gissning är att deras paywall skadar retention. Svårt.

    Reply

Leave a Reply