paywall

Alla borde köra Flattr

Sannolikt har du hört talas om Flattr, tjänsten som gör att du med en enkel knapptryckning kan både smickra och sockra. Du visar inte bara din uppskattning via engagemang, du gör det dessutom rent ekonomiskt. Jag tror inte det är helt osannolikt att Flattr kommer att vara en del av framtidens ekosystem. WikiLeaks håller med, … Read more

En bild säger mer än tusen betalväggar

Mary Meekers sommarversion av ”Internet trends 2010” är här. Legendariskt späckad som alltid, den här vill du inte missa. Men det är en bild som sticker ut mer än de andra… Förtydligande: Det finns en relation mellan hur mycket tid som spenderas i ett medie och hur mycket annonspengar det mediet snurrar runt. För alla … Read more

Kort om: Många bäckar små

En mediebransch på desperat jakt efter intäkter har fastnat i mantrat: ”många bäckar små”. Det är inte konstigt att man är desperat, botten har verkligen gått ur, men det är konstigt att man glömt bort den grundläggande matematiken. Jag, liksom många andra, har varit inne på problemet med att ställa sitt hopp till allt för … Read more

NYT tänker straffa sina bästa vänner

Jag känner en gnagande olust över den freemium-modell som New York Times pratar om att kicka igång nästa år. Inte bara för att jag tycker det är fel att ta betalt av sin publik istället för för sin publik – utan för att det dessutom är helt fel publik man tar betalt av. Deras ”metered … Read more

Kort om FT.com och intäkter bakom paywall

Via Olle Lidboms ”Analysbrevet” påminns jag om att Financial Times nyligen släppte lite siffror. FT.com now has 1.6 million registered users and 121,000 paid subscriptions – that’s a 22 percent rise year on year, but only 4,000 more than it had in July. But at FT Publishing, the division that houses FT Group, revenue was … Read more