Economist skriver i sitt nästa nummer om internetradio och hur världens motsvarigheter till STIM har ett elände att försöka hänga med. Man berättar om STEREO HITS i Guatemala (tips på bra länk?), som med annonsörer som Coca-Cola, Pepsi och Panasonic sänder global radio över internet.

Mr Najera Ponce also keeps costs down by neglecting to pay royalties on copyrighted music. In theory, specialist agencies should collect fees for every song that radio stations play and distribute them to the owners of the copyrights. The result is a complicated web of contracts and payments among radio stations, collection agencies, record labels, composers, musicians and their estates. But Mr Najera Ponce chose a simpler way to remunerate musicians and labels. “If we need music from a band in London, we buy their disc—that’s how we collaborate,” he says.

I artikeln berättar man också att i USA har 14.000 webcastande ”radiostationer” en total räckvidd på 34 miljoner lyssnade – och nästan alla stationer betalar plikttroget till SoundExchange (amerikanska STIM).

Men när stationer som inte betalar och stationer som göra det via internet kan nå samma publik så blir det såklart snett. I synnerhet som starka (skivbolags)krafter i USA lyckades driva fram tredubblade avgifter för de som sänder på nätet. Hejaheja.

Det beslutet var en av anledningarna till att älskade Pandora tvingades stänga ute icke amerikansk publik för någon månad sedan. Det var också startskottet för en massiv kampanj för att övertyga politikerna om behovet av ny lagstiftning på området. Snart vet vi hur det går för ”Internet Radio Equality Act”.

Återigen ser vi hur vi med all sannolikhet kommer få anpassa kartan efter verkligheten.

Andra bloggar om: , , , , ,

Btw, slänger in ett Alex Schulman-bete här också. Det gäller ju att testa vad som funkar ;) Grisfitta. Bloggportalen om varför, knuff.se om samma sak (bara åtta bloggar? Har Alex börjat tappa greppet?). Twingly hittar bara fyra. Något är skumt. Eller så är det bara dumt.