Det är ombyggnadsmani i svenska webb-branschen just nu. Alla ska göra om sina sajter samtidigt och i takt med ökad efterfrågan ökar också priserna på de lösningar som ska hantera publiceringen på nätet. Det som är paradoxalt är att man egentligen inte borde betala något alls. De svindyra system som säljs med glättade broschyrer och dyra middagar gör egentligen inte mer än de briljanta lösningar som finns som Open Source. Det vore ärligare att bara betala för expertisen som hjälper till med installation, implementering och anpassning.

I det ljuset är det mycket uppfriskande att se nya All Things Digital. Den beskrivs så här:

”AllThingsD.com is a Web site devoted to news, analysis and opinion on technology, the Internet and media. But it is different from other sites in this space. It is a fusion of different media styles, different topics, different formats and different sources.”

Och det låter ju inte så radikalt. Det som är spännande är att det är stora, tunga och penningstarka aktören WSJ/Dow Jones som står bakom – och kolla vilken lösning de valt ;)
Yes, det är WordPress. Open Source, gratis, in action sedan 2003 och sannolikt med långt många fler aktiva utvecklare än något kommersiellt paket. Makes you think…

Jag kommer att få anledning att återkomma till allthings vid fler tillfällen, för de gör mycket annat som är bra och nytt – med storföretagsmått mätt. Men just nu låter jag det stanna vid frågan – varför betala en massa miljoner när man inte måste?

Jag tar gärna emot svenska exempel på mambo-byggen, stora sajter som kör banners via openads, kommersiella satsningar som bygger helt på phpBB etc…

Andra bloggar om: , , , , ,