Sociala söktekniker grundar sig på mänsklig interaktion och bedömningar av tjänster och webbsidor. Social search baseras på användarens möjligheter att kommentera, ställa frågor, ge svar, skapa in och ut länkar, rösta, dela med sig av information och tagga webbsidor, nyheter, bilder, filmer och texter. Det är personligt, men inte individuellt.

Technology Review skriver att företaget Delver ska lansera en tjänst som relaterar dina sökningar till personlig information och de vänner som ingår i ditt sociala nätverk. Man börjar sökningen med att skriva in sitt namn och sökmotorns spindlar börjar då krypa över internets social nätverk på jakt efter information som kan ge dig en personaliserad sökning baserad på vänners taggningar.

Personlized search skapar individuella kategorier på internet baserade på individens sociodigitala nätverk. Det är inte ovanligt att butikspersonal rekommenderar sina favoritböcker, skivor eller filmer med en liten skyllt: "Anna rekommenderar…". Samma rekommendationer, alltså sådana som utgår från dig själv i relation till personer du identifierar dig med är vad som kommer hjälpa användarna att hitta rätt bland internets digitala utbud. Det pratas mycket om de digitala fotspår som vi lämnar på nätet men i relation till hur nära användarna vi är på skulle jag snarare kalla dem för fingeravtryck.

Stefan Waldeck (tidigare marknadschef för Yahoo Sverige) pratade om Yahoo och sök på webbdagarna förra veckan. Här finns hans presentation: webbdagarna_stefan-waldeck_poosty