Sandra puffar… 20080612

* Veckans “måste-läsning” är Anders Mildners inlägg i debatten kring nästa veckas riksdagsomröstning i FRA-lagen. Klokt, initierat, långt och välskrivet. Jag kan inte annat än hålla med och jag tycker att det är oroväckande att journalisterna inte har snappat upp den stora debatt som pågår på nätet. Vi har en lång väg att gå, än.

* Expressen lägger ner de lokala sajterna. Aftonbladet gjorde tidigare om sina lokala sajter och nu finns det ingen nationell aktör kvar som siktar på att nå ut till de lokala marknaderna. Nu har de lokala morgontidningarna verkligen fältet fritt och kan använda sin (i de flesta fall) monopolställning och göra riktigt bra lokala nyhetssajter, skapa databaser med massor av nyttig information, kalendersajter och andra användbara grejer för läsarna och inte att förglömma; möjligheten att sälja annonser på sajterna. Förutsättningarna kan egentligen inte bli bättre för de lokala nyhetssajterna i Sverige.

* Jag har inte haft tid att läsa alla rapporter från WAN utan tar mig igenom dem lite i taget. Fastande för det här citatet hos journalism.co.uk där det beskrivs hur den norska sociala sajten Nettby (som ägs av Schibsted och tillhör VG) inte strävar efter att få tonåringarna att läsa vg.no utan:

“Instead, Oterhals told journalism.co.uk, part of the rational for running this social network was to be part of what is happening on the web and to figure out how young readers use the web.”

Låter ypperligt. Titta och förstå för att sedan använda den nyvunna kunskapen till att göra nyhetssajten bättre är ett riktigt bra sätt att göra det på. Egentligen det enda rätta sättet.

* För övrigt anser jag att du borde läsa Rubbt-bloggen

4 thoughts on “Sandra puffar… 20080612”

  1. föör F** ha vettiga rubriker, dom finns där av en anledning… halvskoj när man har ca 40-60 bloggar i rullen att kolla igenom och välja ut dom intressanta och du väljer att ha en menlös/intetsägande rubrik. (Om inte annat kan du väll be någon av dina kollegor förklara värdet för SEO att ha en vettig rubrik)

    Reply
  2. föör F** ha vettiga rubriker, dom finns där av en anledning… halvskoj när man har ca 40-60 bloggar i rullen att kolla igenom och välja ut dom intressanta och du väljer att ha en menlös/intetsägande rubrik. (Om inte annat kan du väll be någon av dina kollegor förklara värdet för SEO att ha en vettig rubrik)

    Reply

Leave a Reply to mickeCancel reply