Länge var Facebook för oss svenska användare i prinicip kliniskt fritt från reklam. Inte så konstigt kanske. När Facebook slog igenom i Sverige rådde säkert en stor osäkerhet bland potentiella annonsörer om hur man skulle synas på detta nya medium, trots en mängd artiklar om att det var här som vi på allvar skulle börja få se skräddarsydda budskap.

Nu börjar allt fler annonser dyka upp i marginalerna. Men är de skräddarsydda? Utnyttjar de som annonserar på Facebook till max möjligheten att finlira ut sina budskap till exakt rätt målgrupp?

Nej. Men varför är det så?

Med tanke på all data vi lämnar ifrån oss i form av hobbies, ålder och bostadsort trodde jag att vi relativt snabbt skulle få se reklam som är relevant för våra intressen och där vi bor, något jag faktiskt föredrar framför menlösa massbudskap. Men det verkar sannerligen vänta på sig.

Problemet är nog att annonsörer inte riktigt vet hur de ska göra. De är så vana att kommunicera trubbigt att när de får möjlighet att nischa sig, så vet de inte vart de ska ta vägen.

Det enda de flesta annonsörer verkar ha fastnat för när det gäller att segmentera sina målgrupper på Facebook är ålder. Men oj, så fel de gör det. Newsflash till alla som annonserar på Facebook – dessa annonser är inte målgruppsanpassade:

Är du 32 år och mamma?

Är du 32 år? Bli modell för en dag!

Är du 32 år och älskar choklad?

Detta är spam förklätt till nischad reklam. Jag har träffat på få som tycker att annonsering på Facebook har gett bra resultat. Men om det är så här annonsörer tror att man målgruppsanpassar budskap är det lätt att förstå varför.

Ok. Det är en ny marknad och i ärlighetens namn är det inte alltid så tunga namn som annonserar. Men även mer seriösa spelare måste tänka ett varv till, för så här kan vi ju inte ha det:

Clarion Hotell, det förstklassiga affärshotellet mitt i Gävle!

Jag har aldrig varit i Gävle. Inte en enda gång. Däremot har jag bott i Kina och har många vänner där. Mycket riktigt dyker de upp annonser ibland om billiga Kina-resor och dessa klickar jag ofta på. Dessa annonser har ett verkligt värde för mig.

Det vore en välgärning om Facebook utbildade sina svenska annonsörer i nischad marknadsföring. Annars blir vi snart lika bannerblinda som på vanliga tidningssajter, med katastrofalt sjunkande clickrates och sämre affärer på köpet. Med tanke på Google AdWords segertåg och diskussionen om hur medievärlden kan förnya sina egna annonsmodeller så är ju targeting det hetaste av det heta, när det görs rätt.

Så till alla spam-annonsörer på Facebook, right back at ya:

Är du 43 år och har ingen koll på vilka dina kunder egentligen är?

Är du marknadsförare och kan inget om målgruppsanpassning på nätet?

Grattis, du är som alla andra! Genom att ha svarat ja på frågorna i detta enkla quiz har du stor chans att fortsätta utveckla kortsiktiga kundrelationer och slänga dina annonspengar i sjön.