Länge var Facebook för oss svenska användare i prinicip kliniskt fritt från reklam. Inte så konstigt kanske. När Facebook slog igenom i Sverige rådde säkert en stor osäkerhet bland potentiella annonsörer om hur man skulle synas på detta nya medium, trots en mängd artiklar om att det var här som vi på allvar skulle börja få se skräddarsydda budskap.
Nu börjar allt fler annonser dyka upp i marginalerna. Men är de skräddarsydda? Utnyttjar de som annonserar på Facebook till max möjligheten att finlira ut sina budskap till exakt rätt målgrupp?
Nej. Men varför är det så?
Med tanke på all data vi lämnar ifrån oss i form av hobbies, ålder och bostadsort trodde jag att vi relativt snabbt skulle få se reklam som är relevant för våra intressen och där vi bor, något jag faktiskt föredrar framför menlösa massbudskap. Men det verkar sannerligen vänta på sig.
Problemet är nog att annonsörer inte riktigt vet hur de ska göra. De är så vana att kommunicera trubbigt att när de får möjlighet att nischa sig, så vet de inte vart de ska ta vägen.
Det enda de flesta annonsörer verkar ha fastnat för när det gäller att segmentera sina målgrupper på Facebook är ålder. Men oj, så fel de gör det. Newsflash till alla som annonserar på Facebook – dessa annonser är inte målgruppsanpassade:
Är du 32 år och mamma?
Är du 32 år? Bli modell för en dag!
Är du 32 år och älskar choklad?
Detta är spam förklätt till nischad reklam. Jag har träffat på få som tycker att annonsering på Facebook har gett bra resultat. Men om det är så här annonsörer tror att man målgruppsanpassar budskap är det lätt att förstå varför.
Ok. Det är en ny marknad och i ärlighetens namn är det inte alltid så tunga namn som annonserar. Men även mer seriösa spelare måste tänka ett varv till, för så här kan vi ju inte ha det:
Clarion Hotell, det förstklassiga affärshotellet mitt i Gävle!
Jag har aldrig varit i Gävle. Inte en enda gång. Däremot har jag bott i Kina och har många vänner där. Mycket riktigt dyker de upp annonser ibland om billiga Kina-resor och dessa klickar jag ofta på. Dessa annonser har ett verkligt värde för mig.
Det vore en välgärning om Facebook utbildade sina svenska annonsörer i nischad marknadsföring. Annars blir vi snart lika bannerblinda som på vanliga tidningssajter, med katastrofalt sjunkande clickrates och sämre affärer på köpet. Med tanke på Google AdWords segertåg och diskussionen om hur medievärlden kan förnya sina egna annonsmodeller så är ju targeting det hetaste av det heta, när det görs rätt.
Så till alla spam-annonsörer på Facebook, right back at ya:
Är du 43 år och har ingen koll på vilka dina kunder egentligen är?
Är du marknadsförare och kan inget om målgruppsanpassning på nätet?
Grattis, du är som alla andra! Genom att ha svarat ja på frågorna i detta enkla quiz har du stor chans att fortsätta utveckla kortsiktiga kundrelationer och slänga dina annonspengar i sjön.
Problemet är väl att de inte slänger sina annonspengar i sjön: de betalar ju bara om du klickar på annonserna. De flesta “mindre” annonsörerna kör inte CPM-kampanjer på Facebook, utan CPC. Och eftersom det är grymt dålig CTR på Facebook så kostar anonseringen inte många kronor.
branding + billigt + hyfsad konvertering på de få som klickar = en bra affär för annonsören (hur spammiga de än må vara)
Det här problemet är helt och hållet riktat till Facebook. De måste inse att de förlorar på det här i längden. Men det kanske de redan gjort, bara det att vi inte sett resultatet än?
Och, for real, facebook har ju faktiskt börjat gå plus trots dåliga annonsörer. Så det kanske inte är ett så stort problem ändå.
=) /Anton
Just det faktum att Facebook sitter med ett positivt kassaflöde är ju både deras och vår värsta fiende i den här frågan. För jag håller med Kristin förbehållslöst. Deras system är verkligen USELT, och det gör inte någon av oss lyckligare eller klokare.
Tyvärr fick de så mycket stryk för Beacon att det lär dröja in de försöker igen.
Själv har jag inte sett några kanonresultat precis;) https://jardenberg.se/hittar-vi-nasta-smartskalle-…
Det har du/ni rätt i. Systemet är uselt. Det enda de är _hyfsat_ bra på är demografi/målgrupp etc, jag kan ju faktiskt t.ex. bara annonsera för Google-anställda. Det är faktiskt rätt coolt.
Visst behöver de förbättra sitt annonssystem. MEN det är inte så att det inte fungerar idag, både Facebook och annonsörerna tjänar ju pengar. Men eftersom både Facebook, annonsörerna och vi användare blir glada om systemet blir bättre tror jag helt klart att det kommer att ske. Efterhand.
Btw, när vi ändå pratar Facebook. Nu kan man via Ladbrokes spela på om Facebook når 1 miljard användare till 2013. Oddset? 3 x pengarna. Lågoddsare, enligt dem.
Facebook har stor potential att vara en bra annonaplattform men jag tror ett stort problem har varit något så gammalmodigt som att Facebook inte har haft någon lokal förankring här. Nu har ju ett svenskt säljkontor precis startats upp, enligt dem själva och mediebyråer jag pratat med blir en av de viktigaste uppgifterna att utbilda marknaden i hur det kan fungera.
Samma sak gällde Google. Även om deras sökordsannonsering är en produkt som annonsörerna kan sköta helt på egen hand har jag träffat på massor av annonsörer som sätter stort värde i att Google har ett svenskt försäljningskontor och en utbildningsverksamhet i Sverige.
Anton, håller med dig att det är kanske lite slarvigt uttryckt att säga att de slänger annonspengar i sjön med tanke på att många kör CPC.
Men jag är tveksam till hur stor del av trafiken på annonser i stil med “Är du 32 år och älskar choklad” som verkligen förvandlas till kunder. Då går man väldigt brett med håven från början.
Det finns säkert flera bra exempel på effektiv annonsering på Facebook. Men här uttalar jag mig helt ur ett användarperspektiv, min upplevelse som daglig FB-surfare. Jag vill inte bli spammad, punkt slut. Det finns så mycket annonser som skulle kunna ha ett värde för mig, men på Facebook lyser dessa med sin frånvaro.
I övergången till digitala medier är det mer än pappersfibern som behöver förnyas. Att det kan finnas en lokal tidning om diverse allmänna saker som hänt i Ystad, och som är avsedd att läsas av folk i Ystad, det är ett resultat både av att det är dyrt att trycka och frakta papper och av att språket hindrar import av billigare nyhetsalster från Köpenhamn eller Lübeck. Men det betyder också att butiker i Ystad under hundra år har vant sig vid att annonsera allmänna varor i den lokala tidningen. Nu har både läsarna och butikerna tillgång till Internet och kan individuellt blogga, inhämta nyheter och skaffa sig kunder helt oberoende av avstånd. Men butikerna i Ystad som nu kan annonsera på Facebook är inte vana att vända sig till kunder i Köpenhamn och Lübeck. De är vana att annonsera på svenska i sin lokaltidning. På Facebook når de användare i Kalix och Strömstad, som dock inte är lika köpstarka. Här är kanske största skillnaden mellan USA och Europa: USA är redan språkligt integrerat. Eftersom amerikanerna har språket gemensamt och lätt kan nå ut med budskap till kunder i grannstaten, har de för länge sedan sett till att det är snabbt och billigt att skicka pengar och paket över långa avstånd (med Fedex). Det lägger grunden till nätbaserade postorderföretag som Dell och Amazon. Den integrationen har Europa kvar att göra.