Världens längsta bloggpost? En framtidssaga…

På Steve Jobs keynote idag på WWDC07 i San Francisco kommer det efter en timme och tjugo minuter:
iPhone to Support Third-Party Web 2.0 Applications
och hur?
”Third-party applications created using Web 2.0 standards can extend iPhone’s capabilities without compromising its reliability or security.”
Ajax i luren alltså, och då får jag en sådan skön vad-var-det-jag-sa känsla. Gräver fram en gammal text från en skrift för TU som jag medverkade i. Skriven för över ett år sedan (då, hösten 2006). Och tycker det är lite kul läsning. Så här kommer världens, eller iaf mitt, längsta blogginlägg. Hittills…

Tänk er en skolklass i årskurs åtta år 2016.
Vi dyker rakt in i ett tema som genomförs varje vecka, ungefär som roliga timmen. Ibland handlar det om ord som helt försvunnit (”dandyelegans”) någon gång om ord som levde en väldigt kort tid (”känigendis”) och ibland om ord som nu betyder något annat (”java”). Någon gång handlar det om ord som inte alls är så gamla, men som ändå blivit nostalgiskt komiska.
Den här veckan ska man prata om…

De flesta i klassrummet nickar lite igenkännande, det här kan man relatera till. Och visst, när läraren där framme låter händelserna ticka fram ett år i taget på den stora skärmen så minns man vagt…

2006 slår AJAX igenom rejält i webbläsaren på stora skärmar. Plötsligt är det allmängods med applikationer som existerar enbart som funktioner i webbläsaren. I princip all intelligens ligger på serversidan.
3G i mobiltelefonerna börjar fungera. SR och SVT har både lyssnare och tittare i mobilen. Man experimenterar med olika modeller för att distribuera innehåll till mobila enheter. Begränsad spridning än, men stort intresse. Tekniken har börjat fungera, men gränssnitt och batteritid är de svagaste punkterna.

2007 har GOOGLE och flera andra aktörer kommit så långt med kombinationen sök, mail, im (instant messenger), kalender, och nyttoapplikationer att 20 procent av de tidigare ”Office-användarna” bara startar en enda applikation på sin dator: sin webbläsare, oftast FIREFOX.
GOOGLEPLEX (omnämnd redan i Hitchhiker’s guide to the Galaxy från 1979) blir verklighet. Nya OPERA MINI flyttar in AJAX i den lilla skärmen och det innebär bland annat att det mesta av funktionaliteten från Googleplex även funkar i mobilen.
HELSINGBORGS DAGBLAD gör en uppgörelse med FON och erbjuder alla prenumeranter en gratis trådlös router inkopplad i FONs sociala nätverk. Man gör till och med jobbet (nåja) med installationen åt användaren. På fyra månader blir Helsingborg den WLAN-tätaste staden i världen. hd.se ligger som startsida i alla nya accesspunkter och blir därigenom den tredje största sajten i Sverige.

2008 börjar vår syn på hårdvara förändras. Riktigt energisnåla och svala processorer finns i mobilt format. En hårddisk på 100 GB är billigare än två liter mjölk, och ändå är det ingen som handlar. De riktigt stora diskarna (+500 TB) säljer ännu hyfsat i glesbygden där nätutbyggnaden släpar efter, och används i huvudsak i avancerade HTPC-system. Men för alla andra har nätverket äntligen blivit mediet. Mobilerna blir mindre och mycket billigare när de inte längre behöver mängder med minne. Istället hämtas det man behöver över nätet, när man behöver det.
E-PAPPER går i graven, riktiga skärmar och bättre batterier har gjort teknologin överflödig.
MICROSOFT och YAHOO går ihop under uppmärksammade former och flera år tidigare än vad analytikerna trott. Alla gamla applikationer lämnas kvar under varumärket Microsoft och istället satsar man allt på den nya portalen MY.

2009 tvingas mobiloperatörerna till nationell roaming genom ett riksdagsbeslut. Sverige blir först i världen att ta det steget och uppmärksamheten är stor. Två effekter märks direkt (förutom alla glada användare):

  • Operatörerna måste fokusera på att sälja en tjänst istället för en teknik eftersom alla plötsligt har samma tekniska förutsättningar.
  • WLAN uppbyggt av operatörerna exploderar i tätorterna. När det inte längre går att tjäna pengar på ”tick i linan” är det bättre ekonomi att bygga ut WLAN. Tillsammans med FON och andra ”ideella” WLAN får alla i tätorterna tillgång till extremt hög bandbredd. Utan avbrott, utan minuttaxa och utan kostnad om de redan är abonnenter hos någon nationell mobiloperatör.

I princip all handel har flyttat in i Googleplex eller MY:s lösning. Det är slagsmål om handlarna på en brokig och stökig marknad.

2010 blir en mobil från APPLE Sveriges mest sålda. Precis som de flesta andra mobiler kan den roama utan avbrott mellan 3G och WLAN. Det unika är integrationen med tjänsterna i Googleplex (där till exempel iTMS ingår sedan februari 2009) och formfaktorn. Den är också unik för att den är den första telefonen som inte är en telefon. Den är fortfarande en iPOD.
En helt ny typ av hyperlokala tjänster blommar upp när alla mobila enheter kan kommunicera med varandra även om det inte finns någon gemensam accesspunkt (utvecklat av Microsoft redan 2006, men inget Microsoft gör verkar slå längre). Man pratar skämtsamt om LOCALNET som en konkurrent till Internet. Det blir, så klart, ett komplement.

2011 lanseras redan den fjortonde utgåvan av SAOL och den släpps bara digitalt. Självklart är den gratis. Nyord den här gången är till exempel ”PODDA” som kommit att betyda allt som har med kommunikation att göra. Surfa, maila, telefonera står kvar tills vidare, men man är helt klar över att det kommer att utgå – det är ”podda” som vinner mark. En stor undersökning resulterar i att ordet ”DIGITALT” definieras som synonymt med ”BEKVÄMT” i den nya ordlistan.
Årets mest uppmärksammade nyhet är att Google köper 51 procent av koncernen NWT.

2012 inleds med att Microsoft meddelar att man satt sunset på hela office-paketet till augusti samma år. Den korta tiden möjliggörs av att man bara har cirka 100 000 användare kvar. Över hela världen. Satsningen på MY, baserad på gamla Microsoft Live, har blivit en stor framgång.
Två aktörer dominerar totalt miljön (startsidan) i alla Poddar: Google och MY. De erbjuder i princip likvärdiga tjänster och det är bara en varumärkesfråga vem du väljer. Hjärtat styr mer än hjärnan. Äntligen.
Under startsidorna råder total transparens och 90 procent av alla applikationer är OPEN SOURCE-projekt som återfinns i båda miljöerna.
Eftersom oljepriset är uppe i 112 kronor litern och en flygbiljett till USA kostar 150 000 kronor, har viktiga arbetsgrupper bara fysiska så kallade ”fläskträffar” en till två gånger om året. Allt övrigt arbete sker på distans.

2013 sker den stora konsolideringen på den svenska mediemarknaden. Innan året är slut ägs i princip alla mediehus av någon av de två stora. Utgivningen på papper är tryggad för lång tid framöver genom intäkterna från de ”nya medierna”.
DAGENS NYHETER jublar personalen när man äntligen slipper ge ut en tidning under det namnet – som i själva verket bara innehåller gårdagens nyheter. DN brandas om till MY PAPER. Print (och ett fåtal nationella tv-kanaler) är de enda som kör icke-riktad reklam och det används som dess USP i säljet. Kontaktkostnad på print är den överlägset lägsta av alla medier. Självklart är den breda morgontidningen gratis och totaldistribuerad.

2014 inleds med en överenskommelse mellan Google och MY där man syndikerar allt innehåll fritt – oavsett vem som producerat det. Nu spelar det ingen roll vilken miljö du poddar i, de innehåller i princip exakt samma tjänster och innehåll. 2014 är också sista året för ord som DATOR, TELEFON, LAPTOP etcetera i annonser. Nu är allt podd. I olika skärmstorlekar, med olika batteritider och olika design. Alla innehåller kamera, ljudfunktioner, och är designade för att alltid vara uppkopplade. De till och med BOOTAR över nätverket. Ingen utanför serverfarmerna känner längre till begrepp som HÅRDDISK, RAM, VIRUSSKYDD, UPPGRADERING.
AFTONBLADET blir det första mediehuset i världen som betalar mer i tipspengar och externa arvoden än företagets totala redaktionella lönekostnad. Därmed slår man den sista spiken i kistan på det som WIKIPEDIA byggt upp under namnet news.wikipedia.org. Tanken på en daglig världsomspännande wiki-tidining var vacker, men allt för många användare levererar hellre till den som vill betala för materialet.

2015 avslutas processen som började som en folkrörelse redan i början på 2000-talet. Kravet på SYNKRONA FÖRBINDELSER går äntligen igenom, liksom kravet på global roaming. Äntligen kan alla skicka data med samma hastighet som de kan ta emot den. Att publicera och dela sker nu med samma kraft som vi tidigare bara passivt kunnat hämta information. Att det skulle behöva ta så lång tid. Localnet får en renässans, nu med de stora aktörernas goda minne.

2016 är det bara att inse att OFFLINE inte finns längre. Vi är alltid uppkopplade och det är ingen skillnad på våra möjligheter att inhämta, bearbeta och distribuera oavsett om vi befinner oss hemma eller på jobb, på stan eller på landet, utanför husknuten eller Långtbortistan.

Hela dokumentet ligger här hos Scribd
(illustrationer kärleksfullt lånade från TU och ne.se)

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

11 thoughts on “Världens längsta bloggpost? En framtidssaga…”

  1. Riktigt intressant post, även om lång :)

    Läser och uppskattar din blog ofta, keep it up!

    /Sorosh

    Reply
  2. Riktigt intressant post, även om lång :)Läser och uppskattar din blog ofta, keep it up!/Sorosh

    Reply
  3. Nja, vi ar val inte riktigt dar 2010 med att iPhone skulle fa en sa stor andel. Om man tittar till den totala leveransen av enheter sista kvartalet 2009 skulle Apple tvingas oka sin andel kopiost mycket for att narma sig de stor. For varje iPhone saljs nastan 15 Nokia, sa det ar mycket langt kvar for Apple… For varje iPhone saljs dessutom atta fran Samsung och fyra fran LG men iPhone narmar sig i alla fall SE, men dar lar nog skillnaden oka igen nar SE nu lanserar sina forsta android-baserade lurar.

    Reply

Leave a Reply