Nu blir det kanske mycket på en gång, men det handlar om rutiner som inte hunnit sätta sig än. Kategorin på det här är ”dagrapport” och det är precis det som är meningen framöver. Strävan är dagliga inlägg. Det betyder att vi kommer att blanda högt och lågt, stort och smått, frågor och svar, andras dumheter och klokskap – och kanske till och med en intellektuell tanke ibland. Men vi kommer inte vara personliga. Det personliga fortsätter Erik med på sin blogg, och jag på min blogg.

I fredags mötte Erik och jag den elegante dansk-irländaren Edward O’Hara (”damn, I forgot my umbrella”) över en lunch och eftersittning. Vi ville se vad Jupiterresearch kan göra för oss när det gäller undersökningsmaterial och avancerade analyser. Det är nog ingen som helst tvekan om att det är ett bra material de tillhandahåller och ffa tror jag det är värdefullt att få direktaccess till sittningar med deras analytiker. Vi kan tex ställa frågan: ”alla har en mobiltelefon och marknaden skriker efter nya kanaler för att nå publiken – varför tar inte mobil marknadsföring fart?” och en vecka senare ha både färska rapporter och telefonkonferens med en som har koll på alla slutsatserna. Men det kostar. Vad säger ni, finns det några riktigt heta alternativ som är billigare? Eller är det redan färdiga sanningar man får och det är inte värt något alls? Tyck gärna till.

Tidigare i veckan hade jag ett bra möte med Ralf Davidsson (som inte verkar ha någon blogg?) från Meteogroup. Han visade på en del intressanta tjänster från deras europeiska kunder, tex RTL:s wetter.de. Jag är fortfarande på jakt efter fler leverantörer, men Ralf hade en uppsida i att han verkade väldigt lyssnade och sugen på att få nöjda kunder. Det är ju som bekant inget man direkt kan anklaga smhi för… Vad som dock förvånar mig med alla vädertjänster jag tittat på hittills är att man inte känns helt färdiga i sin affärsmodell. Man försöker ta betalt överallt. Kunderna (tex tidningarna) ska betala, man kör samma material hej vilt på sin egen sajt och dessutom vill man att slutanvändaren ska betala för att få tillgång till det riktigt heta materialet. Släpp sargen och satsa på ett spår. Vinn väder-racet så kommer affären. Jag lovar.

Lite oklar affärsmodell har även Twingly. Jag har haft bra möte med Martin Källström som är en klok man, men jag håller inte med honom om hur de ska bedriva sin business. Jag har inte för avsikt att göra mig känd som smålänning (hey, jag är ju generös malmöit) men jag vill att det ska vara vettigt att pröjsa. Win-win är min favorit-deal. Jag kikar på lite olika alternativ och har självklart pratat även med Knuff-Johan. Nu ska jag ta ett djupt andetag och smälta alla kommentarer jag fått redan (tex från Pelle Wessman på roliga Pelles kodfabrik), de kommentarer som jag vet kommer – och sedan bestämma mig för vad som är bästa vägen framåt. Om några dagar vet vi, det finns ingen anledning till långbänk.

Ilva-logoLångbänk är det däremot att rent praktiskt försöka få ett kontor på plats. Det är nog den mest frustrerande upplevelse man kan tänka sig. IKEA-varuhus som inte kan samordna sina lager, BoConcept som låter tyger utgå alldeles för tidigt och Ilva som ska ha sex veckor (minst) på sig för att leverera en bänk. Ett enkelt stycke möbel som finns i en modell och åtta olika färger anser man sig inte kunna lagerhålla. Hur kan det ta sex veckor att få fram den? Har upplevt det där många gånger tidigare och jag vet inte hur många affärer möbelbranschen har missat från mig för att de har för långa leveranstider. Anyway, här i min oseriösa kamerablogg kan man följa utvecklingen på våra två kontor.

Och just nu trillade det in ett sms om att matchen mellan HIF och Brommapojkarna slutade 1-1. Det känns ju inte klockrent. Det heller.