jupiterresearch

Internetpenetrationen i Europa – prognos

2013 kommer 71 procent av alla européer att vara online, enligt JupiterResearch. Dessa 71 procent motsvarar 289,6 miljoner internetanvändare. Tillväxten börjar nu avta eftersom vi närmar oss en mättnad. Men fortfarande kommer tillväxten vara stor i länder med lägre penetration, som Spanien, Portugal och Grekland. I år beräknas nästan två tredjedelar (64 procent) av européerna … Read more

Nästan tre av fyra européer online 2012

Förra året var internetpopulationen i Europa 225,4 miljoner, enligt JupiterResearch. Och enligt deras prognos kommer internetpopulationen att öka med 21 procent till 2012, och uppgå till 273,5 miljoner. Det motsvarar 71 procent av av hela befolkningen. Den största ökningen kommer att ske bland de äldre. Från 79 miljoner 2007 till 114,2 miljoner 2012. Det är … Read more

Penetration av bärbara datorer i Europa

JupiterResearch har tittat på de europeiska hushållens tillgång till datorer. I år har 71 procent av hushållen i Västeuropa någon typ av dator och 43 procent har en bärbar dator. Tillväxten kommer framför allt att ske bland de bärbara datorerna. 2013 kommer två tredjedelar (65 procent) av hushållen i Västeuropa ha en bärbar dator. Det … Read more

Internetpenetrationen i Europa – öst & väst

I slutet av förra året var internetpenetrationen i centrala och östra Europa (CEE) 38, enligt en undersökning som JupiterResearch har gjort. Internetpenetration i CEE är ungefär en tredjedel lägre än i Västeuropa, internetpenetrationen var 57 procent. 2007 låg internetpenetrationen i CEE på samma nivå som Västeuropa låg på 2002. Dock kommer skillnaderna att minska inom … Read more

Lågt intresse för TV i mobilen

Endast en procent av mobiltelefonanvändarna i USA har något TV-abonnemang i mobilen, enligt JupiterResearch. Även bland yngre är det få som nappat på erbjudandena. Vad som också är intressant är att intresset för TV i mobilen verkar ha minskat under de två senaste åren. Detta samtidigt som mobilerna blir allt bättre… T ex är det … Read more

Antalet internetanvändare ökar med 30 procent till 2012

Antalet internetanvändare globalt kommer, enligt JupiterResearch senaste prognos, i år att uppgå till 1,4 miljarder. Det är en ökning från förra året med 10 procent. År 2012 kommer 25 procent av världens befolkning att använda internet. Det motsvarar 1,8 miljarder användare och det är en ökning med 30 procent från 2008. Tillväxten kommer att vara … Read more

Mobila tjänster fortsätter växa bland kidsen

Underhållning i mobilen fortsätter att växa bland 15-24-åringar i Europa*, enligt en undersökning från JupiterResearch. Ett exempel är musiklyssnande i mobilen som ökat kraftigt från 2005 till 2007; från 13 procent till 28 procent som säger att de gjort det under den senaste månaden. 2007 har nästan en fjärdedel kopplat sin telefon till datorn. Och … Read more

Rubrikannonser online

Internetanvändare i Tyskland, Frankrike och Storbritannien läser rubrikannonser i betydligt större utsträckning online än i print, enligt en ny undersökning från JupiterResearch. 21 procent av internetanvändarna uppger att de läser rubrikannonser online minst en gång i månaden. Motsvarande siffra för print är 15 procent. I Frankrike är andelen som läser rubrikannonser online nästan dubbelt så … Read more

UGC allt viktigare

JupiterResearch har tittat på hur stor andel av internetanvändarna i USA som är med och skapar eller tar del av sociala medier/innehåll. I sin undersökning “Social Content – Best Practices in Audience Engagement” har de delat upp användarna efter ålder och om man är med och skapar eller tar del av användargenererat innehåll. En majoritet … Read more

77 procent av internetanvändarna i Europa använder sökmotor

Enligt en undersökning från JupiterResearch så har användandet av sökmotorer ökat under de senaste två åren. 77 procent av internetanvändarna i Europa sa att de sökte minst en gång i månaden under 2007, upp från 63 procent under 2005. Av de undersökta länderna har Sverige den minsta ökningen. 2005 låg redan Sverige på en hög … Read more

Nyheter populära i Europa

Nyheter är det populäraste innehållet online i Europa, enligt JupiterResearch. 42 procent av internet- användarna i Europa tar regelbundet del av nyheter online. Det ska jämföras med 28 procent som tar del av video eller de 15 procent som besöker sociala sajter regelbundet. Intresset för nyheter online varierar dock stort i Europa, framförallt när det … Read more

Veckan som gått, veckan som kommer och fokus på Basecamp

”Skunken”, löst namngiven efter Skunk Works på Lockheed, är vår installation av Basecamp och där hanterar vi våra aktiva projekt. Jag har skrivit om vårt upplägg tidigare och fått frågor om hur det verkar funka nu när vi fyller på med mer och mer. I korthet – det verkar fungera alldeles utmärkt. Av vår bruttolista … Read more

JupiterResearch, vädertjänster, Twingly och en möbelbransch som borde få smisk…

Nu blir det kanske mycket på en gång, men det handlar om rutiner som inte hunnit sätta sig än. Kategorin på det här är ”dagrapport” och det är precis det som är meningen framöver. Strävan är dagliga inlägg. Det betyder att vi kommer att blanda högt och lågt, stort och smått, frågor och svar, andras … Read more