Share photos on twitter with TwitpicUnder dagens mötesrace i Stockholm sprang jag inom Hotel Diplomat för att lyssna när PricewaterhouseCooper levererade ”Global entertainment and Media Outlook 2009-2013”. Jag ska inte vara taskig mot PwC och i detalj gå in på vad jag tyckte om deras presentation, och jag tänker heller inte berätta att man hittar mer korrekta uppgifter på mindpark än i deras rapport bok. Tänker heller inte nämna att mindpark.se är gratis, men att deras rapport bok kostar från $995 och uppåt. The Jennie gör ett mycket bättre jobb med att recensera den delen.

Istället tänker jag först säga att jag är enormt imponerad av SIME för deras förmåga att sy ihop bra event, och att Ola Ahlvarsson är en darling. Han är bra när han håller egen låda, men jag tycker han är suverän när han leder paneler. Bra frågor och bättre följdfrågor, med en energi som är smittsam (om man inte är uppenbart immun, som delar av panelen). Femplus.

Tills sist då några ord om panelen som avrundade den intensiva timmen. Pontus Schultz (VA), Maria Hamrefors (Norstedt), Eva Lindquist (styrelseproffs bla i Schibsted) och Nicklas Kullberg (PwC). Förutom att Pontus kom igång på egen hand efter ett tag så var det så tamt, så platt så intetsägande. Ola försökte verkligen veva igång dem, men det var bara Pontus som uppvisade någon slags entusiasm.

  • Eva körde klassiskt Schibsted-spår om att testa mycket, våga satsa. Att industrins långa historia inte föder innovation, och att vi måste våga kannibalisera på oss själva. Men det hade varit mycket roligare att höra en ny twist på det, nu när Schibsted verkligen har drabbats av krisen. Hur är det med uthålligheten? Och var det verkligen ett smart drag att skrota Sesam, hur går det med försäljningen av Blocket, vad har man för stora linjer på kartan? Det kom mest att handla om mantrat, vi MÅSTE hitta en affärsmodell…
    Avslutande ord: ”Gasa-bromsa”
  • Pontus öppnade svagt genom att också rulla på tomgång med affärsmodellspåret. Men så småningom pratade han sig fram till kärnan: att vi måste se till att vara säkra på publiken först. Vi är det inte idag, och vi vet inte hur vi ska bli det imorgon. Vi förstår inte hur Blondinbella kan vara en sådan succé, och och vi har ingen aning om hur man skapar en hit på nätet.
    Avslutande ord: ”Övervintra”
  • Nicklas har levererat tankarna som presenterades i Dagens Media nyligen. Say no more. Jag är inte imponerad.
    Hans sista ord var väldigt många…
  • Absolut roligast var att höra Maria Hamrefors, VD för hela förlagsgruppen förklara att det minsann inte var någon fara på taket. ”Vi har funnits sedan 1823, och vi tänker fortsätta finnas”. Jag blev helt fascinerad av den inställningen, in our times. Hon har uppenbarligen inte läst min Facit-post ;)

Det roligaste som hände under panelen av att uttalandet från Norstedt födde en fras i min hjärna som jag ska försöka utveckla till en bloggpost på mindpark.se (om natten räcker till).

”An industry too big to bend is bound to break.”

Så är det.