Viral Marknadsföring – En växande trend

Web 2.o och den rådande trenden inom sociala nätverk och bloggande gör att den uppkopplade konsumenten har alla möjligheter i världen att skapa sitt eget material för publicering på Internet. En undersökning gjord av Deloittes visar på att nästan hälften (45%) av Amerikas befolkning frekvent skapar användargenererat material på Internet.

De sociala nätverken är en trend som företagen i allt högre utsträckning hakar på. 2006 inledde mer än 60% av Europas företag marknadsföringskampanjer grundade på viral marknadsföring. De relativt låga kostnaderna har gjort viral marknadsföring till ett populärt marknadsföringsverktyg hos lite mindre annonsörer runt om i Europa.

Trenden bara växer. Enligt Jupiter Research kommer två tredjedelar av de Europeiska annonsörerna 2008 att använda sig av viral marknadsföring.

Social marketing

Ökad satsning på viral marknadsföring

7 thoughts on “Viral Marknadsföring – En växande trend”

  1. Jag tror också viral marknadsföring och gerillamarknadsföring på Internet är det nästa stora och kommer antagligen bli mycket större nästa år.

    Dock är jag lite skeptisk till att fenomenet skulle vara så utbrett redan som Jupiter verkar påskina.

    Vad har sociala nätverk med viral marknadsföring att göra? De är bara ett media bland många andra.

    “33% plan to post profiles on social networks” … Då är det bara att vänta på att pengarna rullar in sen eller? :)

    Reply
  2. Jag tror också viral marknadsföring och gerillamarknadsföring på Internet är det nästa stora och kommer antagligen bli mycket större nästa år.

    Dock är jag lite skeptisk till att fenomenet skulle vara så utbrett redan som Jupiter verkar påskina.

    Vad har sociala nätverk med viral marknadsföring att göra? De är bara ett media bland många andra.

    “33% plan to post profiles on social networks” … Då är det bara att vänta på att pengarna rullar in sen eller? :)

    Reply
  3. Viral marknadsföring definieras som en marknadsföringsmetod som utnyttjar redan existerande social nätverk, alltså t ex MySpace och Facebook. Men visst jag förstår hur du menar, spontant har jag också en känsla av att detta är ngt som ligger i startgroparna. Däremot har ju faktiskt Facebook redan legat i hetluften för sitt Beacon projekt.

    Reply
  4. Viral marknadsföring definieras som en marknadsföringsmetod som utnyttjar redan existerande social nätverk, alltså t ex MySpace och Facebook. Men visst jag förstår hur du menar, spontant har jag också en känsla av att detta är ngt som ligger i startgroparna. Däremot har ju faktiskt Facebook redan legat i hetluften för sitt Beacon projekt.

    Reply

Leave a Reply to DanCancel reply