Vi har ofta fascinerats över styrkan i den gamla prenumerationsmodellen för tidningen. Den bygger ju på att man betalar i förskott för något man i bästa fall kan anta att man kommer att tycka är bra.

Nu pratar man ”freemium” som en av lösningarna när mediebranschen jagar en ny, hållbar affärsmodell. Problemet är att man inte riktigt kan skilja på modellerna. Jag diskuterade saken med Hanna Dunér inför SvD:s stora artikel– och bloggsatsning och här kommer en sammanställning jag gjorde. Den tar bara hänsyn till EN av flera skillnader mellan freemium och prenumeration, men det räcker som ett startläge. Det räcker för att det ska stå klart att det INTE är modellen för tidningsbranschen.

En av mina principer för att skilja mellan ”subscription” och ”freemium” ligger i hur mycket koll du har på vad du har och vad som adderas.

I steget mellan gratis och betal i en prenumerationsmodell, som i fallet med aftonbladet vs aftonbladet plus, är det mycket som är oklart. Det enda du egentligen kan vara säker på är vem som är avsändaren och vad de i grova drag säger att paketet innehåller. Tex, du får läsa ett antal låsta artiklar. Men du vet aldrig vilka artiklar, du vet aldrig hur bra de är eller vad de kommer att handla om. Med en gratis smakbit och något annat bakom betalvägg tvingas du köpa grisen i säcken. Du kan göra det för att du litar på aftonbladet, eller för att du tycker tröskeln är så låg att det är ”värt det”, men i allt väsentligt köper du lik förbannat grisen i säcken.

I steget mellan gratis och betal i en freemium-modell, som tex i fallet flickr och flickr pro, vet du exakt vad du får. Det är lätt för dig att väga kostnaden för ”uppgraderingen” mot den effekt du utlovas.

Flickr lovar dig:

When you upgrade to a Pro account for just US$24.95 a year (or R$45.90 if you’re in Brazil ) you get all this:

  • Unlimited photo uploads (20MB per photo)
  • Unlimited video uploads (90 seconds max, 500MB per video)
  • The ability to show HD Video
  • Unlimited storage
  • Unlimited bandwidth
  • Archiving of high-resolution original images
  • The ability to replace a photo
  • Post any of your photos or videos in up to 60 group pools
  • Ad-free browsing and sharing
  • View count and referrer statistics

Compare that to what you get with a Free Account:

  • 100 MB monthly photo upload limit (10MB per photo)
  • 2 video uploads each month (90 seconds max, 150MB per video)
  • Photostream views limited to the 200 most recent images
  • Post any of your photos in up to 10 group pools
  • Only smaller (resized) images accessible (though the originals are saved in case you upgrade later)

Aftonbladet plus ”lovar” dig

  • Exklusiva artiklar, bilder och fördjupningar
  • Över 200 resguider och andra guider att använda i vardagen
  • Kartläggningar och jämförelser
  • Unika erbjudanden från oss på Aftonbladet och våra partners
  • 2 st Aftonbladet i pdf-format varje 30-dagars period

Vilket skulle du säga är tydligast och mest lättköpt?

Ursäkta röran.