Fjärde veckan av modern mediehistoria är till ända, och vi är en dryg fjärdedel genom de 100 posterna. Det rullar på bra och jag är överlycklig över alla bra texter och tankar som kommer ur det här. Formen är svår, det märks ibland, men jag tycker att skribenterna går i mål på ett enastående sätt. Killkram till er, hela gänget!

Däremot tycker jag mig märka, inte bara på att texterna kommer senare och senare;) att alla har förfärligt mycket att göra. Det märks på mängden kommentarer och delaktighet också, på hela nätet. Andra bloggar som normalt sett svämmar över av engagemang ekar tomma i kommentarstrådarna. Vi håller kanske på att jobba sönder oss – eller? Allvarligt isf, för hinner vi inte med de viktiga samtalen så har vi snart förlorat momentum. Let’s talk!

Påminner igen om att du kan lyssna på alla posterna, Malin och David berättar vidare på listentoblogs. En fantastisk service, som snart kanske brandas om;)

Som vanligt, veckans inlägg i snabbrepris (alla finns listade under kategorin mindpark100):

  • #020 Paula Hammerskog: ”Måste alla vara med?”. Längst och sannolikt mest genomarbetad hittills. På ytan handlar det om Englas begravningen, men meningen är mycket djupare än så – våra nya känslovanor. När jag twittrade om den klurade jag på om närhet på nätet kan betecknas ”näthet”, och om det kanske är något helt nytt. Trodde vi skulle se mer diskussion runt den här, men jag misstänker att det kommer att komma efterhand.
  • #021 Robert Pohl: ”The Pirate Bay – Hur Svensson blev piratkopierare”. Robert, som själv har bakgrund från TV4, presenterar sig med en post om hur fildelningen växte fram. Samma dag som den här postades meddelade Hovrätten dom till ePhones fördel. Första bakslaget för IPRED.
  • #022 Erik Hörnfeldt: ”När dongel blev ett vardagsord”. Det blir inte mer inside än så här. Informationschefen på tre berättar, målande som alltid, om när mobilt bredband lanserades på riktigt i Sverige. ”För oss var det dock aldrig något annat än ytterligare en dag på jobbet.” Lovely!
  • #023 Judith Wolst: ”Drömmen om den gränslösa e-handeln”. Inleds med det frustrerande i att starta försäljning av märkeskläder på nätet och hela tiden mötas av omgivningens ”ahhh, boo.com”… Judith visar varför VA kallar henne för supertalang, den här texten är grym – och en välförtjänt snyting åt alla som tar boo.com som intäkt för att inte göra saker. Igen.
  • #024 Olle Lidbom: ”När kvällstidningarna slutade sälja journalistik”. Analysen är klockren och tonen knivskarp, när Vassa Eggen konstaterar att tidningarna sett sig tvungna att ladda med andra värden än sitt innehåll för att kunna sälja. Finalen om hur ICA kan hota Expressens och Aftonbladets affär borde ha väckt mer diskussionen än så här. Som sagt, alla är sönderarbetade. Jag kan inte se att det skulle vara slut här…
  • #025 Jennifer Bark: ”Dell Hell, konsumenten och den oinskränkta bloggmakten”. Andra posten från The Jenni och det blir bara ännu bättre. Om hur internet har skapat en maktförskjutning mellan producent och konsument. Om hur Internet gjort yttrandefriheten starkare än någonsin. Men också om hur det betyder att man måste stå för sitt ord. Det är stora skiften vi ser hända.
  • #026 Patrik Fältström: ”När DAB förändrade Sveriges Radio”. Patrik, som har mer koll på internet än någon annan svensk, analyserar DAB, varför det var en dålig teknisk idé, och varför det var en bra idé att regeringen stoppade eländet. Men det handlar också om vilken filosofi som bör råda för att se till att våra gemensamma medel används så bra som möjligt. Read on!

I poster utanför #mindpark100 har jag tex berättat om en rejäl rabatt för mindparkare som vill gå på internetdagarna och en gnistrande gästblogg från Anders Lundkvist från Springtime om hur ”Nobelpriset sätter fokus på sociala medier”.

Ursäkta röran.