crowdsourcing

Känslovärde säljer varumärke

Nichade och avgränsade grupper på Facebook tror jag är ett bra sätt att starta engagemang på. Precis som olika nyheter har olika nyhetsvärde är det ju så att branscher, företag och varumärken kan vara mer eller mindre engagerande. Exempel på på branscher som stimulerar och engagerar inom sociala nätverk är ju tillexempel politik, nattklubbar och sportklubbar. Men det är inte  … Read more

Kort om: Twitterkraft

I mina morgonkommentarer kreddar jag ofta tipsare med deras användarnamn på twitter. Ni vet (tipstack @jocke), typ. Men de blev inte automatiskt länkade och det är trist. Så jag ropade ut på Twitter och bad om hjälp. Och svaren drösslade in, inom kort hade jag både kodsnuttar till functions.php (tack @g0mer), goda tips (tack @oscarkarlsten), … Read more

En ekonomisk sanning – Sociala medier omdefinierar affärer

Jag vill fortsätta på spåret jag målade upp i helgen med posten en oekonomisk sanning och addera en lite mer konkret tankegång till den postens filosofiska läggning. Jag börjar genom att ställa samma fråga som företagare ofta och förståeligt nog gör: Hur tjänar man pengar på sociala medier? Var är affären? Det är det denna … Read more

Mindpark #014: Remixkulturen – alla kan, inte bara mediehusen!

(Ett inlägg om remixkulturen blir så klart rätt späckad med YouTube-videos. För att behålla någon sorts läsbarhet har jag bara länkar till videoklippen i själva löptexten. Men alla videos finns inbäddade att spela direkt nedanför texten. Så vill du inte läsa något utan bara se alla underbara remixar är det bara att scrolla till slutet … Read more

Mindpark #013: Wikipedia klarar hård granskning

Den 14:e december 2005 publicerade Nature en undersökning (original bakom paywall, se piratversion här) som chockerade stora delar av världen. Man hade helt enkelt tagit in ämnesexperter, och jämfört antalet fel i artiklar hos Wikipedia, med de i onlineversionen av Encyclopædia Britannica, och funnit att de höll lika hög kvalitet. Varför var det så chockerande? … Read more

Sociala nätverk skapar nya kommunikationsvägar

I det “gamla” medielandskapet, pre sociala medier, pratades det väldigt mycket om B2B och B2C kommunikation. Missförstå mig inte, det görs det fortfarande och rättmäktigen så, men det finns all anledning att bredda sitt perspektiv. Den digitala revolutionen har skapat fler kommunikationsväger som adderar till de gamla termerna och den digitala motorvägen är idag långtifrån … Read more

Social krigsföring – Konsten att sälja företaget och inte produkten.

Sociala media today har listat en del frågor som företagare och andra intressenter ställer sig kring sociala medier: 1. What are the best tactics to use 2. How do I measure the effectiveness of social media 3. Where do I start? 4. How do I manage the social balance? 5. What are the best sites … Read more