mediebranschen

Betalväggen ger färre besök, färre länkar och ogillas av nästan alla.

För en lokaltidning får det vara antas vara viktigt att upplevas som relevant, att man har en relation med sin primära målgrupp och – i förlängningen – att man är uppskattad, om än inte omtyckt. Behovet av detta måste rimligen ha ökat eftersom utbudet och mängden alternativ idag är så mycket större. Men andra ord; … Read more

Ett förvirrande samtal om mediebranschens framtid

I förra veckan hade jag ett samtal med en verklig oldtimer i branschen. När vi lämnade varandra var jag oerhört förvirrad. Givetvis kom vi till att prata om nuläge och framtid för morgonpressen. Och vi var överens om att det inte fanns många kurvor som pekade på rätt håll, i synnerhet inte på intäktssidan. Jag … Read more

Om varannan damernas och varannan…

Läser i HD om hur Socialdemokraterna känner sig misslyckade, med all rätt, för att man har en obalanserad lista med kandidater till valet. Socialdemokraten Måns Back Nilsson är självkritisk och tycker att hans parti borde ha fler kandidater med utländsk bakgrund på valbar plats. För mycket kraft lades på varannan damernas, anser han. via “Jättemiss … Read more

Tidningsutgivarna levererar falska förhoppningar

Tidningsutgivarnas VD Anna Serner och analytiker Fredrik Rogberg har levererat en debattartikel till Dagens Media (även på tu.se). Den sägs handla om framtida annonsutveckling för tidningsbranschen. Bagdad Bob kunde inte sagt det bättre själv. I artikeln görs en hel del uppseendeväckande uttalande, tex ”Men med facit i hand vi vet att nedgången bara varit effekten … Read more

Mediebranschens problem i två meningar?

Kan det vara så här enkelt? Kan problemet sammanfattas med att det är upp- och nervända världen. Två meningar: Förr byggde medievärlden på stort avstånd och anonym relation mellan publicist och läsare – och nära relation mellan publicist och annonsköpare. Idag bygger medievärlden på en nära och ständig dialog mellan den som ”publicerar” och den … Read more

Mindpark #009: En inställd världskongress och en bransch som blivit tråkig

För en vecka sedan, tidigt en lördag, satt jag på flygplatsen i Ängelholm. Jag skulle flyga upp till Stockholm för att delta på TEDxStockholm, ett event som jag redan på förhand anade skulle vara inspirerande, fascinerande och fyllt av feelgood. I väntan på flyget mötte jag en fd arbetskamrat, en man som varit i tidningsbranschen … Read more

Tidningsbranschens tio populäraste lögner

Judy Sims har skrivit bloggposten som sammanfattar läget bättre än något annat jag sett. Någonsin. Och i så få ord. Läs hela, jag listar bara de tio lögnerna – och hoppas på mycket kommentarer här. Jag vill inte gå lika långt som Judy på alla punkterna, men det här behöver diskuteras: Vi kan klara den … Read more