struktur

Vem äger ditt twitter-konto?

Eller i ett lite större och krångligare perspektiv – vem äger din identitet när du jobbar i ett medieföretag? Frågan aktualiseras av fajten om ett Twitter-konto som rasar just nu i USA mellan Star Tribune och Pioneer Press (Tack till @hannalar och @morpac för tips och tankar). Det aktuella fallet handlar i korthet om en medarbetare … Read more

The News Ombudsman 2.0

Igår var jag på ett udda uppdrag, som inhoppare för Alan Rusbridger på ONO’s årliga konferens. Alans rubrik var “Readers and Regulators – where does the ombudsman fit?” och jag försökte köra på ungefär det temat. Och mitt svar blev i stort sett “ingenstans”. Ombudsmannen i medieorganisationen har förlorat sin roll och behöver definieras om … Read more

DoubleClick huvudet och Google svansen

Attributor och Compete har analyserat trafiken från annonsservrar på 68 miljoner sajter. Datan samlades in i januari 2008 och visar att Google och DoubleClick kompletterar varandra bra. Tillsammans har de en marknadsandel på 69 procent. Googles marknadsandel är 35 procent för och DoubleClick har en marknadsandel på 34 procent. Dock skiljer sig strukturen mellan DoubleClick … Read more