Long Tail

Internet, framtiden och social konvergens – Social utveckling på internet

Nätet är i sin helhet en viral organism som hela tiden utvecklas och förändras. Den största anledningen till att det går så snabbt idag är att dagens webb utgörs av människor och sociala kontakter snarare än att det tillhör en teknisk elit. Utbud och efterfrågan kontrolleras idag snarare av den gemene användaren. Men hur har … Read more

Är Twitter och sociala medier bara en ankdam för uppmärksamhetskåta kändisar?

“Är det en revolutionär dröm eller en bara en ankdam för uppmärksamhetskåta kändisar? Varför ska man mikroblogga?” Den frågan ställde Hallå P3 om Twitter igår. Här är några av de lite mer negativa svaren. “Att politiker håller på med detta är rent förkastligt. Sköt ert jobb istället!” “Uppmärksamhet är vad det handlar om.” “Twitter är … Read more

Social hemkunskap

Idag (22/4-09) diskuterades problemet med ökad fetma i Sverige på Nyhetsmorgon. “Det är bevisat att ökad beskattning kan minska konsumtionen.” “Vi måste utbilda barn och föräldrar om vikten bakom bra och hälsosam mat.” Eller typ något sånt. Först och främst vill jag säga att jag applåderar debatten och båda dessa åtgärderna även jag kan känna … Read more

Framtiden för de sociala nätverken – Twitter lägger fingret på nästa fluga

Facebook har gjort det, MySpace har gjort det, Google likaså och nu senast Twitter. Kan ni gissa vad jag pratar om? De här sociala nätverken har idag en sak gemensamt, nämligen connectfunktionen – möjligheten att logga in på andrahandssajter med ditt Twitter, Facebook, Google eller MySpacekonto. Är detta framtiden för de sociala nätverken? Är detta … Read more

Facebook – Resan till internets mittpunkt

Det blir ofta många intressanta diskussioner mellan mig och mina vänner om nätets utveckling. Men det är kul. Många av oss har vitt skilda bakgrunder vilket medför vitt skiljda åsikter och vinklar. En diskussion har handlat om all den förändring nätet innebär för olika industrier och att det “va bättre förr.” En annan har kretsat … Read more

Hundtricket och viral marknadsföring

Viral Marketing – “Marketing phenomenon that facilitates and encourages people to pass along a marketing message.” Senast i raden virala videokampanjer kommer från danska GoViral till förmån för SonyEricsson. Det är en kampanj som går ut på att mäta vilken hundvalp som som lockar till sig mest kvinnligt umgänge ;) Det hela dokumenteras genom en … Read more

Social krigsföring – Konsten att sälja företaget och inte produkten.

Sociala media today har listat en del frågor som företagare och andra intressenter ställer sig kring sociala medier: 1. What are the best tactics to use 2. How do I measure the effectiveness of social media 3. Where do I start? 4. How do I manage the social balance? 5. What are the best sites … Read more