google

jardenberg kommenterar – 2009-01-12

Cartoon: #obsessingoverfollowers – Det finns alltid skäl att bli orolig och deprimerad. World Wide Hårddisk – Min tre år gamla spaning håller visst fortfarande. Google Maps: 100+ Best Tools and Mashups – till amo (och arkivet). Vilken fantastisk samling kartlänkar. ADN pulls website plug – Udda. Fimpar man även websajten så kan man inte haft … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-11

Tidningar plockar bort islamkritiska Twingly-länkar – Rätt eller fel, Soren har iaf bra svar på tal. Men sydsvenskan får nog ta en stund i skämshörnet. Rolf van den Brink ny bloggare hos Dagens Media – Skit att någon som jag inte tror är Sofia eller Niclas kommenterar under SSBD-signatur. Jävla trans! Google’s long tail of … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-09

Openness – Det är mycket nu.. Snart är det dags för 24hourbusinesscamp! – Längtar! More on The Future of Print and Journalism – Fler som går igång på vad googles CEO hade att säga, och jag tror det har kommer bli en intressant serie postningar. Social Web Content Management System CMS inriktat på sociala nätverk … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-08

Reinvent, for the end is near! – Let’s do this ;) Which Google Products Make Money? – haha, alla listors moder. Vart tog evenemangs communityn vägen? – Ska skicka över var lilla kalenderstudie till dojan. Video: History of the Internet – Ha, jag var ett dygn före RWW med den här. 10 People to Follow … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-07

NRK pulls “Our daily Beatles” podcast because of rights – hoppas *verkligen* att de tar den här striden hela vägen. Newspapers tried to invent the web but failed – Precis så är det. Och ändå tjatar en del fortfarande om e-papper. On Google Disallowing Crawling of Their LIFE Hosting – Det här var en riktigt … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-06

40 Key Elements to Getting Started In Social Media – OMG. 40 punkter. Har bara läst snabbt än så länge, men det ser faktiskt helt relevant ut. Inte raketkirurgi, men väldigt “to the point” verktyg för twinglyhoran – gah. Det här behövdes inte, oavsett eventuell ironifaktor. Craigsphone Brings a Better Craigslist to Your iPhone [Featured … Read more

Googleskyltarna: The end!

[uppdateringar lite längre ner] Sommaren 2007 fick jag ett paket från vägverket som innehöll personliga registreringsskyltar till min bil. Jag är ju en google fanboy och tyckte det var en kul grej. Det tyckte inte Google, iaf inte Maria Göth, deras ”Public Affairs Manager”. 15 bloggposter och 18 månader senare är det över. Länsrätten har … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-01

Dropbox Updates Its Web Interface, Adds Drag and Drop [File Synchronization] – Älskar dropbox sedan första dagen. Google blogging in 2008 – Hmmm, 127 googlebloggar? Jag som bara har drygt 50 i mappen “googlerelaterat”. Dags för en översyn. Ryssen glömde mössan – – Min mor. What can I say? I love her! Ubiquity Gets an … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-30

Responding to criticisms about OpenID: convenience, security and personal agency – Nyblivne styrelseledamoten svarar på klassisk openID-kritik. Bra! En ovanlig begäran – Lite klurigt. Jag är ambivalent. How Much You're Really Paying for Text Messages [Text Messaging] – Som tur är så börjar sms sin golgatavandring på allvar under 2009. Förvillare och folkbildare utsedda – … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-26

How To Build A Media Empire – morris, nu snor dom vara ideer pa lopande band… GateHouseGate – Hmmm, en gång i tiden tyckte jag att gatehouse gjorde smarta saker. Men jag har hört att de kastat ut smartskallarna, och nu börjar det märkas. A Guide to The Contextual Web – Content, context, conversation. It’s … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-24

Donate/Letter/en – Wikipedia behöver pengar. Trots 20K från Mindpark och 5K från mig själv så har inte fler klivit fram. Det är tomt här: http://se.wikimedia.org/wiki/Donationer – och det är illa. Tracking Santa: the backstory – Glöm kalle anka. Vi kollar på santa istället. Twitter Launches People Search – Haha, twittrare kräver inte mycket för att … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-23

Editors still needed – Som sagt, det är mixen det svänger om YouTube nu också i ång-tv – Cirkeln är sluten? Eller är det bara början? Mint.com financial aggregator releases native iPhone app – Håller med om pelles “ja tack” men öht krävs bättre stöd för oss svenskar isf. Ping.fm Gets Backing from Reid Hoffman, … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-20

Briljant exempel på bloggens styrka och konsumentmakt – mer Hewal. Det har lär ju knappast bättra på varken rykte eller placering i SERPen:) Piratrörelsen och proportionaliteten – Mognad på gång. Det ser jag fram emot. Covering Costs – Goda nyheter. Om man lyssnar. Hewal Företagsrådgivning försöker att skrämma bloggare – Haha, Hewal är på väg … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-19

Scientific Journal to Authors: Publish in Wikipedia or Perish – trevliga wikipedia-nyheter Ny Skribent på Disruptive: Lakk-Mediamonstret – jag är inte helt klar över om Rudolf är genial eller berusad i den här texten, men Lakk måste jag förmodligen hålla koll på ;) NewsMixer: Advancing the State of the Art – Så mycket inspiration. Post … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-18

tillegg.yr.no – ein stad å dele tenester – API, ska det såklart vara i förra kommentaren. Tack för det, iPhone. tillegg.yr.no – ein stad å dele tenester – Öppet spi? Det hade jag missat… Dagens nyord: – En trevlig designmöbel och ett tankeväckande ord. Det fanns ju en sådan för inte så länge sedan. PostRank … Read more

Saker som känns bra

Att donera 5.000 kronor ur egen ficka till Wikipedia och uppmuntra andra att göra samma sak. Att föreläsa för Transfer. Ska försöka hinna med fler uppdrag 2009. Att det går som tåget för mina låntagare på Kiva. Att länsrätten fattat sitt beslut om Google-skylten. Äntligen. Inte till min favör, men nu är saken över iaf. … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-17

Training the new journalist « Advancing the Story – Alltid denna misstänksamhet… Jordbävning i Skåne, och på nätet – microbloggbävningen. En liste vi skulle ønske vi var nr 2 på – Men vafan, vi har blondinbella i topp och norrmännen har NRKbeta. Dags att emmigrera? Bästa dokumenteringen av jordskalvet – Det gäller ju att ha … Read more

Vad innebär egentligen sociala medier? 13 frågor och svar.

Mark Meyer på social media today har lagt ut en bloggpost innehållande 15 (i mitt fall 13) frågor som småföretagaren ofta ställer kring sociala medier i relation till marknadsföring. Idag hade jag tänkt jag skulle försöka svara på dem. Here goes:

1. How much is it gonna cost?

Det bästa med dagens internet och sociala landskap är att det rent teoretisk inte behöver kosta en krona. Många av de sociala webbtjänsterna, exempelvis Facebook, MySpace, Twitter, Jaiku, ja you name it, är ju faktiskt helt gratis. Däremot är det så att en lyckad och social 2.0-kampanj baserar sig på ständiga uppdateringar och kontinuerlig dialog mellan producent och konsument. Det krävs alltså arbete och kan ta ett tag innan man ser resultat. Av den anledningen börjar det bli mer och mer aktuellt att anställa någon som bara sköter företagets sociala delar på nätet och då börjar det ju naturligtvis kosta.

2. But first tell me exactly what it is?

Sociala medier är inte renodlade reklamkanaler, de är kommunikationskanaler som framförallt kan och ska användas för att bygga förtroende och stärka relationer mellan konsument och producent, företag och individ. Sociala medier innehåller olika verktyg för att uppnå detta, men exempel är möjligheten till live chat, skapa grupper och forum baserat på intresse och värderingar. Det blir allt svårare att urskilja enskilda tjänster på nätet och kalla dem för sociala. Hela internet håller på att förändras till ett socialt medium i singular. Fler och fler tjänster blir sociala och möjligheterna för besökaren att på olika sätt kommentera finns så gott som överallt på nätet. Vi står mitt i en social revolution som förvandlat konsumenten till aktiv producent snarare än passiv konsument, det är därför det är viktigt att företagen anpassar sig och gör sig tillgängliga. Konkreta exempel på sociala nätverk och verktyg är: Bloggar, Facebook, MySpace, Fileride, Twitter, Jaiku, YouTube och nu nyligen även Facebook Connect och Google friend Connect.

3. Is it like Facebook or MySpace? Because that´s all I really know.

Facebook och MySpace kan fungera som ganska konkreta exempel när man ger sig i kasst med att förklarar och utveckla kring sociala nätverk. Om inte annat så kan ju absolut facebooks utveckling illustrera hur stor denna “trenden” är. Men sociala medier är ändå så mycket mer. Snarare än att illustrera fenomenet genom enskilda tjänster är det viktigt att titta på nätet som ett socialt medium snarare än något som är uppdelat i olika tjänster. Kommunikation på nätet drivs idag mer och mer av dialog och det är inte bara på Facebook och MySpace det pratas på, utan på hela nätet. Men naturligtvis måste man avgränsa sig som företag, det går inte att använda alla kanaler. I Sverige är Facebook det absolut största sociala nätverket och ska man bara synas någonstans är det absolut där. YouTube och företagsbloggande är andra kanaler som jag absolut rekommenderar.

4. Twitter? I´ve heard about it, but I´m not really sure what it is.

Twitter är vad man kallar för microbloggning, en slags mix mellan MSN, socialt nätverk och blogg. Precis som på Facebook och andra communitys bygger du upp ett nätverk av vänner. Tjänsten fungerar som så att du slänger ut ett kort statusmeddelande som dina vänner och sin tur deras vänner kan se och kommentera på. Skillnaden är alltså att tjänsten inte bara är avgränsad till din egen vänskapskrets utan föder samtal och diskussion utanför din egen intimsfär. Eftersom microbloggning är baserat på korta meddelande snarare än löpande texter är tjänsten snabbare/mer dynamisk än bloggar och öppnare än ett traditionellt socialt nätverk. Twitter är den stora tjänsten i USA, i Sverige är det framförallt Jaiku som gäller (se ovan för länkar).

5. A Blog? I don´t see what a blog is going to do for my business, besides, I don´t have time nor the desire to write one.

Ok, först och främst är inte sociala medier något för alla företagare. Man kanske arbetar med en målgrupp som inte alls nås eller litar på de här kanalerna och då får man naturligtvis anpassa sig efter det. Däremot handlar detta mycket om långsiktigt tänkande och vill man som företagare förbereda sig inför framtiden så måste man sätta sig in detta fenomenet. Däremot anser jag att just en blogg är ett alldeles ypperligt sätt att kommunicera med sina kunder igenom. Bloggande är en möjlighet att sätta en röst på företaget och berätta för sina kunder om vad som händer bakom “scenen”. Så länge kunden kan läsa skapar detta en närmare relation med konsumenten som dessutom får möjligheten att kommentera och föra en dialog med organisationen. Detta skapar tillit som i förlängningen skapar långsiktigt lojala kunder. Dessutom kan en blogg sökoptimeras, vilket om det görs rätt, placerar din hemsida högt upp bland Googles sökresultat. Blir dessutom bloggen framgångsrik kan du som företagare ta betalt för annonser på sajten. Mycket handlar alltså här om att driva trafik, trafik som i slutändan kan generera fler kunder och i slutändan mer intäkter.

6. So you´re going to “show me” how social media is going to drive business? OK.

De drivande faktorerna är 1) Målgruppsanpassning 2) Dialog 3) Arbete 4) Tålamod. Sociala nätverk skapar relationer mellan företagen och konsumenten, det handlar om ständig tillgång och närvaro vilket inte är något annat än ett gigantiskt mervärde för kunden. Sociala medier är en förädlingsprocess av företagets tjänster och service. Idag handlar det snarare om costumer relations än om marknadsföring. Men har du som företagare haft tålamod och lagt ner mycket arbete på företagets digitala profil och arbetat kontinuerligt med att uppdatera händelser och hela tiden föra dialog med kunden på dina olika nätverk, då sitter du garanterat med ett stort gäng hängivna anhängare och det är då de sociala medierna hittar sin plats och styrka som marknadsföringskanaler eftersom du: 1) Når rätt, hängivna och intresserade kunder… 2)…med minimal ansträngning som du dessutom…3)…kan följa upp och mäta effekten av produkten/tjänsten på utan svårigheter. Total täckning och räckvidd alltså.

7. Who else is using it?/Are there any companies like mine that are using it?

Istället för att jag ska babbla på här vill jag hänvisa till en lista av Peter Kim, upphittad på social media today.

Read more

Så funkar det – Google Friend Connect och Facebook Connect

När Google och Facebok släppte sina lösningar för lite drygt en vecka sedan var förvirringen ungefär lika stor som förväntningarna. Google Friend Connect (GFC) och Facebook Connect (FBC) är ju helt nya funktioner på webben. Jag var självklart lycklig över att de sociala nätverken öppnar upp sig och uppmanade ”mina” tidningar att hoppa på. Men … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-16

David Allen's <i>Making It All Work</i> a New Look at GTD [Book Excerpt] – Kunde blivit årets julklapp. Till mig. Principer, någon? – Exakt vad vi så över middagsbordet ikväll. Det är principerna som måste fram. Vi kan inte fortsätta att låta “månadens moralpanik” sätta agendan och stifta lagar. The Year in Ideas – “witch … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-15

Veckan som gick – vecka 50 – ännu en vecka med full rulle i mediesverige, och ännu en söndag med suverän sammanfattning på ssbd. Tidningskris? Inte då. Här tipsen till framgång – Dojan sätter mitt inlägg i sammanhang. Tack för det! Change.gov iPhone App Now Available – Change.gov fortsätter imponera. De gör allt det som … Read more