google

Swensenmodeller eller Från Google News till Google Journalism

Det är intressant att fråga sig varför Google News heter just Google News. Jag förstår hur det gick till, rent psykologiskt, förstås, men det är ändå en bra utgångspunkt för ett samtal kring den brännande frågan om vem som skall finansiera, ja, just det – vad? De flesta är nog ganska ense om att problemet … Read more

Verktygen, produkten och kunden

Det kommer en längre post snart (sannolikt på jardenberg.se), men eftersom jag nyss blev anklagad för att vara dotcom:ig och hävda att ”läsarnas tid ska betala journalisternas lön” så måste jag klargöra lite snabbt: Verktygen är journalisterna, varumärket, marknadspositionen, utvecklingsavdelningen etc. Innehållet är ett verktyg. Produkten är publiken, relationen, marknadsinformationen och allt annat som vi … Read more

Betyder nya Google Wave döden för de “statiska” sociala nätverken?

Hur ser framtidens mail ut? Kommer tjänsten att försvinna i takt med att dialogen på nätet förs mer och mer i realtid? Detta är frågor som vi har roat oss med att diskutera vid ett par tillfälle på Mindpark. Google har gett oss svaret i Google Wave. Wave är en tjänst som kombinerar socialt nätverkande … Read more

New York times anställer social medieredaktör

“An awful lot of people are finding our work not by coming to our homepage or looking at our newspaper but through alerts and recommendations from their friends and colleagues. So we ought to learn how to reach those people effectively and serve them well. Jennifer will work closely with editors, reporters, bloggers and others to … Read more

Google svarade för 73 procent av sökningarna i USA

Enligt Hitwise svarade Google för 73 procent av alla sökningar i USA under april. Sedan april förra året har Googles marknadsandel ökat med 7 procent. Under motsvarande period har Yahoo! Search minskat sin andel med 22 procent. Idag har Yahoo! en andel av sökningarna på 16 procent. Även MSN Search har minskat sedan förra året; … Read more

Framtiden för de sociala nätverken – Twitter lägger fingret på nästa fluga

Facebook har gjort det, MySpace har gjort det, Google likaså och nu senast Twitter. Kan ni gissa vad jag pratar om? De här sociala nätverken har idag en sak gemensamt, nämligen connectfunktionen – möjligheten att logga in på andrahandssajter med ditt Twitter, Facebook, Google eller MySpacekonto. Är detta framtiden för de sociala nätverken? Är detta … Read more

Social krigsföring – Konsten att sälja företaget och inte produkten.

Sociala media today har listat en del frågor som företagare och andra intressenter ställer sig kring sociala medier: 1. What are the best tactics to use 2. How do I measure the effectiveness of social media 3. Where do I start? 4. How do I manage the social balance? 5. What are the best sites … Read more

Vilka skriker högst – De starkaste marknadsföringskanalerna på nätet

På sociala media today har man listat en del frågor som företagare och andra intressenter ställer sig kring sociala medier: 1. What are the best tactics to use 2. How do I measure the effectiveness of social media 3. Where do I start? 4. How do I manage the social balance? 5. What are the … Read more

Mitt kollektiva samvete

Uppmuntrad av att igen ha fått ett snabbt och klockrent svar från mitt sociala nätverk kastade jag ut en tweet i morse. I all enkelhet: Google är mitt kollektiva minne. Deras ambition är ju att indexera all information i världen och göra den tillgänglig. Perfekt. De sociala nätverken är mitt kollektiva medvetande. Här förs de … Read more

Yahoo! fortfarande störst på sök i Japan

Antalet sökningar i Japan ökade i januari 2009 med knappt 10 procent jämfört med januari 2008, enligt comScore. Totalt genomfördes 6,8 miljarder sökningar och Yahoo! svarade för 3,5 miljarder, vilket motsvarar en andel på 51 procent. Google är näst störst i Japan med 2,5 miljarder sökningar eller 38 procent av samtliga sökningar. Tillsammans står Yahoo! … Read more

Google håller ställningarna

Google fortsätter att dominera sökmarknaden i USA. Enligt Hitwise svarade Google för 72,1 procent av alla sökningar under januari 2009. Jämfört med januari 2008 är det en ökning 9,2 procent. Yahoo Search har en marknadsandel på 17,8 procent, MSN Search landar på 5,4 procent och Ask.com på 3,3 procent. Övriga 44 sökmotorer som Hitwise mäter stod … Read more

Gästblogg: Nicklas Lundblads läslista

Tidigare i veckan hade jag igen förmånen att få tillbringa tid med Nicklas Lundblad, smartskalle på Google (bland annat). Alla som mött Nicklas vet att han är otroligt inspirerande, och en del av det som gör honom så spännande är alla citat han sprider omkring sig. Ett annat utmärkande drag hans generositet. Så varsågod: en … Read more

Den ostoppbara kommunikationen

Åhh vad det pratats nu om problemet, eller möjligheten, med att tankar, texter och bilder återpubliceras och länkas till överallt. Diskussionerna uppstår ju överallt, kommentarerna spretar iväg. Japp. Så är det. Det fortsätter vi återkomma till efterhand. Men det här fick mig att småle en smula. Följande utspelar sig. Jag gör ”share with note” på … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-18

Fel säger forskare om Googles utsläpp – Håller med Jeroen. Deppigt. Men inte otippat. Calais 4.0 Released: Linked Data Meets the Commercial Web – Jag vill verkligen skrota svenskan. Vi hamnar ju utanför så mycket bra. Mystik är bra för varumärket – Deeped hyllade också mystiken i ett samtal för ngn vecka sedan. Jag menar … Read more

Åtta av tio internetanvändare besökte någon Google-sajt under december 2008

Google hamnar i topp på comScores mätning Media Metrix som rankar de största företagen på webben efter antal unika besökare från USA. Den totala internetpubliken i USA uppgick till 190,7 miljoner under december 2008, enligt comScore. Av dessa besökte nästan åtta av tio (78 procent) någon Google-sajt under månaden. Näst störst i USA är Yahoo! … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-16

Feedly Adds Bleeding Edge Tech to Feed Reading Tool – Nu börjar det har se riktigt intressant. Tidigare poster om ff-pluggen finns på jardenberg.se Mikrobloggens snabbhet återigen bevisad – Cool bild.bra text. Men i övrigt börjar väl den här storyn kännas gjord nu. Saken är bevisad. Internetworld tog upp fajten med processmonstret och vann – … Read more

Finnes: 1000-tals kunder. Sökes: ansvarsfulla webbhotell

Det är dags att göra en ordentlig insats för de små företagen på den lokala marknaden. Vi har ju tidigare gått igenom ett sätt av många för oss som medieföretag att öka våra intäkter på nätet. Men ett viktigt element saknas där – den lokala handlarens egen närvaro på nätet. Många lokalsajter satsar stort på … Read more

Journalistik är inte gratis (i motsats till allt annat?)

Två snabba exempel ur bloggrullen idag: Sören Karlsson: På jakt efter en affärsmodell: Men journalistik är inte gratis och här ligger mediabranschens största utmaning just nu: att orka och våga affärsutveckla digitalt så att bra journalistik kan finansieras även i framtiden. Thomas Mattsson: ”Nya tilläggsprodukter också på nätet?” Lika lite som det är gratis att … Read more

Jaiku goes open source

För en timme sedan publicerades posten ”We’re going open source” på Jaiku-bloggen, och det är bara ett utdrag ur den längre posten från Google Code som heter: ”Changes for Jaiku and Farewell to Dodgeball and Mashup Editor”. I korthet: Nu gasar man ordentlig med migreringen till Google AppEngine Man integrerar oAuth i Jaiku När allt … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-15

Tryckta bloggar | Thord Daniel Hedengren – Ja, var ska det sluta. Men det här *är* coolt. Googles presschef hoppar av – IT24 – Det kanske var dags… Markmedia: Partiledardebatten som tidslinje – Mark sätter ihop ett snyggt twitter-exempel Medias hukande inför bloggdrevet en varningsklocka | Newsmill – Famous last words? Feber – Panelen on … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-14

Janne Josefsson VS Expressen – Jag blir lite vilsen av nyheter24. Stefan Swärd påskyndade kristenvärldens mediekrock – Emanuel får mig intresserad av kristen press. Bara en sån sak. Give Google feedback on “noresults” pages – Google vill ha hjälp. #14 Ta en sånglektion – Blir lite sugen. Hur är det nu, stämmer det att alla … Read more

72 procent av alla sökningar i USA via Google

Enligt de senaste siffrorna från Hitwise, har Google en marknadsandel på 72 procent bland sökmotorer i USA i november 2008. Det är en ökning med 11 procent sedan november 2007, då Googles andel var 65 procent. Det är bara Google som ökar av de större sökmotorerna under perioden nov-07 till nov-08. Yahoo! tappar marknadsandelar och … Read more