before2012

Swensenmodeller eller Från Google News till Google Journalism

Det är intressant att fråga sig varför Google News heter just Google News. Jag förstår hur det gick till, rent psykologiskt, förstås, men det är ändå en bra utgångspunkt för ett samtal kring den brännande frågan om vem som skall finansiera, ja, just det – vad? De flesta är nog ganska ense om att problemet … Read more

Skolungdomar och källkritik

Wikipedia ska introducera pluginet WikiTrust som via färgkodning ska visa hur trovärdig skribenten av enskilda stycken är, baserat på hur länge textsnutten fått ligga kvar på wikisidan. Detta för att Wikipedia ska bli “säkrare” som källa, och Wikipedia har länge inte varit en giltig källa på många skolor runt om i Sverige (och med stor … Read more

Finns det pengar i vårt nya mediebeteende? CSI: s skapare tror det

Var du en av dem som twittrade elaka kommentarer när Idol hade premiär i veckan? När vi halvligger på soffan och tittar på TV samtidigt som vi slösurfar med datorn i knät jobbar vi långsamt upp ett mediebeteende som teknik- och mediejättarna nu försöker skapa säljbara produkter kring. I dagarna lanserade Samsung bluray-spelare med YouTube, … Read more

Elitism största hotet mot mediernas överlevnad

Under våren 2009 växer en fråga fram hos mig och till sist, över en slaskig yakiniku får jag till slut svaret av chefen på en av Sveriges största mediebyråer. Min polett trillar ned. Frågan är: varför växer internet som annonskanal? Allt pekar ju på att övergången från print till webb borde gå långsammare: antalet användare … Read more

Uppsats: Viral marknadsföring

Alla snackar om viral marknadsföring. Här är ett gäng som tittat lite djupare på frågan. Rulla ner för att läsa hela uppsatsen. Titel: Viral Marknadsföring – Att skapa en framgångsrik viral kampanj Lärosäte: Institutionen för Service Management, Campus Helsingborg, Lunds Universitet Nivå: Kandidatuppsats Författare: Jonas Lörnell, David Zetterlund och Sarah Albinsson Handledare: Richard Ek och … Read more

Dags för Web 2.0?

Information som samlats ihop med hjälp av skattemedel skall vara fri — det hör man allt oftare. Inte bara i Sverige utan också utomlands. I många andra länder är diskussionen ofta dessutom om huruvida informationen i sig ska vara tillgänglig, medan vi i Sverige (Skandinavien) sedan länge haft offentlighetsprincipen. Att information ska vara åtkomlig, att … Read more

Personifiering och Behavioral Targeting

Inom marknadsföring pratar man en hel del om segmentering, alltså processen att dela in en marknad i mindre delar t ex i demografiska, kulturella och geografiska aspekter. Det kanske fortfarande fungerar i den traditionella företagsekonomin (knappt) men på den digitala marknaden har det förändrats drastiskt. Den digitala revolutionen kretsar kring interaktion. Inte bara genom knapptryckningar … Read more

Självbedrägelsernas tio-i-topp inom tidningsbranschen

Vi var många som studsade till när vi läste originalversionen av Judy Sims bloggpost ”Top 10 Lies Newspaper Execs are Telling Themselves”. Även om många är trötta på att det bara ställs frågor och pekas på problem så var den här postningen så rå i sin kritik att det var omöjligt att inte förhålla sig … Read more

Tidningsbranschens tio populäraste lögner

Judy Sims har skrivit bloggposten som sammanfattar läget bättre än något annat jag sett. Någonsin. Och i så få ord. Läs hela, jag listar bara de tio lögnerna – och hoppas på mycket kommentarer här. Jag vill inte gå lika långt som Judy på alla punkterna, men det här behöver diskuteras: Vi kan klara den … Read more

Redesign på gång

Idag inledde Thord Daniel Hedengren och jag det STORA redesignprojektet på den här sajten. Vi lade säkert  tio minuter på att gå igenom förutsättningarna, varav halva mötestiden handlade om att välja kommande tema. Projektgruppen, tdh och jag alltså, nådde snabbt konsensus. Det känns massivt. Grunden blir Notes Blog, och ett child theme till Core. Snyggt, … Read more