lokalt

#brasak TV4: Vi tog in 145 nya kunder

Säljet på TV4 gör en grym prestation under det tuffa 2009. Utöver ett stort antal nya kunder på riksnivå lyckas man göra en rejäl inbrytning lokalt också. Extra imponerande ett år då man ställdes mot hårdsäljande lokalpress. Ljuset i fjolårets reklammörker kommer från lokalreklamen i TV4 Sverige, som ökade med 3 procent: – Det är … Read more

Webb-tv:n är död. Länge leve video på nätet

I onsdags stannade jag till i Norrköping och medverkade i Östnytts upplaga av Eftersnack. Tyvärr kan jag inte visa klippet direkt i bloggposten, men den här länken fungerar i alla fall till den 4 februari. Med en enda mening här ovan sammanfattas två av de konkreta synpunkter jag försökte förmedla till Eva Hamilton, VD i … Read more

Det är ju bara att bestämma sig

Det här blir nog det kortaste inlägget på Mindpark någonsin. Men kanske det viktigaste, för det verkar som det här glöms bort hela tiden. Det kommer alltid att finnas internationella, nationella, regionala och lokala företag. De har olika produkter, tjänster och olika målgrupper – men de kommer alltid att behöva kommunicera med sin marknad. Kan … Read more

Dagens internet – kvalitet inte kvantitet

Under all de år jag spenderat bakom skolbänken fanns det en fråga som framförallt dök upp oberoende av ämne eller årskurs. Det spelade ingen roll om det var låg eller mellanstadiets fröknar, högstadiets och gymnasiets lärare eller högskolans professorer som yttrade ordet "uppsats", den stående följdfrågan blev alltid: "hur många sidor ska den vara på?" … Read more

Lokal onlineannonsering fördubblas till 2012

Lokal onlineannonsering uppgick till 7,5 miljarder dollar i USA förra året, enligt rapporten Local Online Advertising från Borrell Associates (via Shaping the future of newspaper). I rapporten förutspår de att den lokala onlineannonseringen kommer att öka till 14 miljarder dollar år 2012. 2007 stod banners för ungefär två tredjedelar, vilket motsvarar mer än 5 miljarder … Read more

Lokala online-annonseringen ökar

Lokal annonsering online i USA kommer att växa med en genomsnitllig årlig tillväxt (CAGR) på 13 procent, snabbare än onlineannonseringen (12 procent) som helhet, enligt en färsk prognos från Jupiter Research. Den lokala online-annonseringen kommer 2012 att närma sig 9 miljarder dollar i USA. Display- och sökannonsering växer snabbast, med 18 respektive 16 procent under … Read more

Welcome to the future, dear newspaper

Idag har jag sett framtiden för den lokala papperstidningen. I ett reportage på 65.000 tecken, över 12 sidor, presenteras ett nästan 15 år gammalt mord. Och det är strålande läsning. Jag kastade mig över tidningen i morse, lika entusiastisk som när Economist landar i brevlådan. Vi som jobbar med lokaltidningens kamp för att omdefinera sig … Read more

Aftonbladets lokala sajter bygger om, eller?

Det känns mer som de kastar in handduken. I slutet av januari lanserade man sina 12 lokala sajter och sedan dess har egentligen inget förändrats när det gäller förutsättningarna. Det finns fortfarande en stor och penningstinn lokal marknad, det finns fortfarande alldeles för lite konkurrens om läsarna, aftonbladet har fortfarande en given möjlighet at slå … Read more