Aktuellt

Hejdå, Martin!

Martin Jönsson går vidare mot nya äventyr. Sveriges vassaste medieanalytiker och en av de mest konstruktiva bloggarna lägger ner. Skälet? En bred analys riskerar tydligen att hamna i konflikt med hans nya uppdrag som redaktionschef på Svenska Dagbladet. Jag hade känt mig lite lugnare om man helt enkelt hävdat klassisk tidsbrist… Anyway, vi hade Martin … Read more

Newsmixer – ett koncept när det är som bäst

Att ”news is a conversation” är en tes som bland annat Spokesman Review (länken går till deras nya beta-sajt) arbetat in med sin öppna redaktion. Vi är också ganska klara över att användarnas direkta medverkan på våra sajter blir än viktigare och att de sociala nätverken ger oss nya möjligheter. Blandar man då i en … Read more

25000 kronor till Wikipedia – det är det minsta vi kan göra!

Den användarskapade encyklopedin Wikipedia är bland det mest fascinerande och imponerade som skapats på och av internet. Vi har skrivit spaltkilometer om tjänsten här på jardenberg.se så jag tänker inte upprepa allt fantastiskt som den representerar. Ska du ha en snabb sammanfattning så läs ”Wikipedia – helt obegripligt?”. Däremot förtjänar det att sägas igen hur … Read more

Så funkar det – Google Friend Connect och Facebook Connect

När Google och Facebok släppte sina lösningar för lite drygt en vecka sedan var förvirringen ungefär lika stor som förväntningarna. Google Friend Connect (GFC) och Facebook Connect (FBC) är ju helt nya funktioner på webben. Jag var självklart lycklig över att de sociala nätverken öppnar upp sig och uppmanade ”mina” tidningar att hoppa på. Men … Read more

Nya tider, nya jobb för redaktionen

De flesta verkar vara överens om att tidningsbranschen befinner sig ett läge som kräver stora omställningar. När upplagorna sjunker, och intäkterna med det, så måste man se över ekonomin. Men allt får inte handla om rationaliseringar och besparingar. Det är minst lika viktigt att vi försöker konkretisera vad som måste göras för att vi ska … Read more

DN frågar: ska Google ta över?

Svaret är nej, inte egentligen. Men läs först vad Arne Ruth och Bjarne Stenquist, journalister och f d DN-medarbetare skriver i artikeln ”Ska Google ta över?”. Man citerar bland annat: Roussel ansåg att Google redan har en högeffektiv distributionsapparat som dessutom visat sig överlägsen det mesta i annonsförsäljning. Så varför inte överlåta distribution och annonshantering, … Read more

Tänk om alla tidningar skulle vara öppet sociala…

Update: vad jag kan se är hd.se först ut bland svenska medier med att börja känna på Google Friend Connect. Precis så, ut med det, testa, experimentera – och som Sören säger: ”Det är helt nytt och ärligt talat är det här en läroprocess även för oss på hd.se-redaktionen.” Kudos! Nu lever vi i spännande … Read more